Disse elselskaber undersøges nu for snyd
Forsyningstilsynet tjekker nu yderligere ni elselskaber for, om de overholder lovgivningens krav om slutafregning og tilbagebetaling af tilgodehavender.
Det oplyser Forsyningstilsynet i en pressemeddelelse.
Tilsynet har i forvejen indledt en undersøgelse af selskabet Modstrøm A/S.
De ni yderligere selskaber, der nu tjekkes, er: Andel Energi A/S, energy A/S, Edison EL ApS, Nettopower A/S, OK A.m.b.a., Power4U ApS, Strømtid ApS, Velkommen A/S og Vindstød A/S.
Det ekstra tjek sker på baggrund af en mistanke om, at lovgivningen ikke i alle tilfælde bliver overholdt, forklarer Forsyningstilsynets direktør, Carsten Smidt.
– Vores informationer og indledende undersøgelser har afdækket en risiko for, at elforbrugere ikke har fået udbetalt deres penge rettidigt – eller i værste fald slet ikke.
– Vi sætter derfor nu ind med en mere omfattende kontrol af elhandelsvirksomhedernes praksis på området, siger han.
Forsyningstilsynet indledte sidste år en undersøgelse af selskabet Modstrøm A/S.
Jyllands-Posten beskrev i flere artikler, at flere af selskabets kunder ikke fik besked om, at de havde beløb til gode, da de skiftede til et nyt elselskab.
Selskabet havde i nogle tilfælde heller ikke overholdt fristerne for, hvornår slutopgørelsen skal være færdig, skrev mediet.
Loven siger, at en elkunde skal have modtaget en slutafregning fra et elselskab, senest seks uger efter at et skift af elselskab er registreret, eller fra tidspunktet for leveringsophør på den pågældende adresse ved flytning.
For meget betalte acontobeløb skal tilbageføres til elkunden samtidig med slutafregningen.
Det fremgår ikke af pressemeddelelsen fra Forsyningstilsynet, hvornår undersøgelsen af selskaberne forventes afsluttet.