Dine penge7. september 2022

Godt nyt om Rejsekort: Nu kan du få pengene tilbage alle steder

Efter klager og indskærpelser fra Forbrugerombudsmanden strammer Rejsekortet op
DSB har tidligere sagt, at rejsekortet vil holde længere end fem år, men nu fralægger de sig ansvaret for deres udtalelser.
Klager over Rejsekortet betyder nu flere ændringer til fordel for kunderne.
 Foto: Søren Jul Lamberth / All Over Press Denmark

Gennem årene har Forbrugerombudsmanden modtaget omkring 250 klager over Rejsekortet. Det har fået tilsynsmyndigheden til at bede udbyderen bag om at ændre en række af sine vilkår.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse. Her fremgår det også, at selskabet Rejsekort og Rejseplan har imødekommet indskærpelserne.

- Det elektroniske rejsekort skulle gøre det let for forbrugere at tage offentlig transport. Det er det blevet, men teknologiske fremskridt berettiger ikke en tilsidesættelse af væsentlig forbrugerbeskyttende lovgivning, siger Forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen i meddelelsen.

Blandt andet får Rejsekortet kritik for dets udbetalingsvilkår. Det har været for besværligt for forbrugerne at få udbetalt eventuelle restbeløb fra kortet, der bruges overalt i den kollektive transport.

Hidtil har indehavere af et anonymt rejsekort kun kunnet få udbetalt et restbeløb få steder. Ellers har de skullet udfylde og indsende en formular.

Fremover skal indehavere af et anonymt rejsekort kunne få udbetalt deres penge ved alle salgssteder og indtil et år, efter at det er udløbet.

Selve udløbsdatoen skal fremover også fremgå tydeligere. Rejsekort udløber efter fem år, men det står hverken oplyst på kvittering eller rejsekortet.

På sigt vil udløbsdatoen stå på selve kortet, lyder det i pressemeddelelsen.

Sponsoreret indhold