Pas på: Pantstationer "sluger" dine penge
Er du blevet snydt for pant? Skriv en mail til journalisten på saad@sh.dk
Det kan være en god idé at tælle sin pant op, før man afleverer dem på pantstationerne.
For nylig kunne TV2 Nord skrive, at nordjyske Niels Jensen blev snydt for 9,50 kroner, da han pantede på den nye pantstation på Nibevej i Aalborg.
Niels havde nemlig regnet ud hjemmefra, hvor mange penge han skulle have tilbage i pant, og det var altså ikke det beløb, som pantstationen udskrev.
Men er der så noget om snakken flere pantstationer end den nordjyske?
SE og HØR har testet to af landets ti pantstationer, og det foregik i parkeringskælderen i Field's og på pantstationen tæt på Rødovre Centrum.
Og det viste sig, at vi også blev snydt.
På pantstationen i parkeringskælderen hos Field's havde SE og HØR regnet ud på forhånd, at vi skulle have 123,50 kroner i pant. Men kvitteringen fra automaten viste 117,50 kroner - her blev vi altså snydt for seks kroner.
I Rødovre skulle vi have 169 kroner for de mange dåser og flasker, men endte med at få 163,50 kroner, altså 5,50 kroner færre.
Så i alt er vi blevet snydt for 11,50 kroner under lyntesten af de to pantstationer.
SE og HØR har sendt pantkvitteringerne til Dansk Retursystem, der står i spidsen for de forskellige pantstationer i landet. Driftsdirektør Jesper Larsen er ærgerlig over vores oplevelse, men udelukker ikke, at der kan ske fejl på pantstationerne.
- Vi tæller vores pant op rigtig hurtigt, op mod 120 enheder i minuttet. Vi laver en lang række af pant derinde, og så kører det igennem en scanner-ring, som aflæser pantet på alle sider, fortæller han.
- Scanneren skal fange en stregkode, som den kan bruge til at udbetale panten. Hvis der er noget galt med den pant, som kommer igennem, så kan scanneren simpelthen ikke nå at læse den korrekt.
Her fortæller Jesper Larsen, at der kan være tale om pant med snavs på stregkoden, eller hvis der er klistret noget over selve stregkoden.
Driftsdirektøren påpeger også, at plastikflasker ændrer form, når det bliver koldt eller varm, hvilket også kan ligge til grund for, at scanneren ikke fanger panten fra disse flasker.
- Hvad skal man så gøre, hvis man oplever at blive snydt for pant på jeres pantstationer?
- Hvis man har en oplevelse af, at vi ikke har talt rigtigt, kan man ringe til kundeservice. Så kigger vi på det, og så udbetaler vi selvfølgelig pengene, der mangler, lyder de afsluttende ord fra driftsdirektøren.
Du kan SE og HØR teste pantstationen i parkeringskælderen i Field's og pantstationen tæt på Rødovre Centrum i videoen øverst i artiklen.