Williams fede fidus: Bruger robotter til at købe sko
Det er blevet en god forretning for private at købe sko – eller såkaldte sneakers – på nettet. I hvert fald hvis der er få at købe, og mange der vil eje dem.
Det har 16-årige William Hendil fra Roskilde fundet ud af. Han har åbnet sin egen lille business, hvor han køber større partier af sjældne og eftertragtede sneakers. Her er det særligt sko fra kendte mærker som Adidas og Nike, folk er interesseret i.
Men det er ikke nok at kunne spotte de rigtige modeller. Man skal også være lynhurtig, hvis man vil være først i den digitale kø.
Faktisk hurtigere end et menneske kan gøre det.
Gode penge at tjene
I stedet for at sidde klar ved computeren med sit dankort i hånden, har William hyret en helt særlig "medarbejder".
Han bruger nemlig virtuelle robotter, såkaldte bots, som ikke bare sikrer ham den første plads i køen, når der sættes interessante modeller til salg. Robotterne kan også købe flere sko, end han selv ville kunne nå, før alt er udsolgt.
– Det er blevet rigtig svært at få limited (sjældne, red.) sko, hvis man ikke bruger bots.
– Det er bots mod bots. Og du får ikke skoene, hvis du ikke bruger dem, fortæller den unge iværksætter til SE og HØR.
Sådan fungerer bots
Fordelen ved at bruge en bot er, at den meget hurtigere og mere præcist end et menneske kan taste kontakt- og kortoplysninger ind, når der skal bestilles en eftertragtet og sjælden vare som for eksempel sko.
Robotten, der reelt er et computerprogram, kan samtidig lave flere bestillinger på samme tid.
Derfor gør bots det også langt mere besværligt for almindelige kunder at få fat i de eftertragtede varer, fordi robotterne ofte er først i køen og lynhurtigt tømmer lageret.
Og der er gode penge i købe en eftertragtet sko før alle andre.
For de sjældne sneakers, som Williams robotter opkøber, kan sælges videre. Enten til andre privatpersoner eller til virksomheder, der har set et hul i sneakermarkedet.
Det har blandt andet virksomheden Unlimited CPH i København.
Her har man gjort det til et fuldtidsarbejde at sælge sko, som er svære at få fat i til den oprindelige pris også kaldet retailpris.
– Vi har været heldige at være first-movers og haft størstedelen af markedet for os selv i begyndelsen, hvor vi har tjent fint, fortæller Thomas Bonde, der ejer virksomheden Unlimited CPH.
Ifølge seneste regnskab havde firmaet et overskud på 2,6 millioner kroner.
Gør det dyrere
Når William og Unlimited CPH sælger sneakers videre, er det til en noget højere pris end retailprisen.
Der er nemlig meget få par af de særlige modeller på markedet. Det er en strategi, de store sneakervirksomheder som Nike og Adidas bruger for at skabe opmærksomhed og interesse for deres produkter.
Derfor kan hverken William eller Unlimited CPH se et problem i, at de er med til at gøre prisen på varerne højere:
– Ideelt set ville de store skoproducenter bare producere nok af alle de fede sneakers. Jeg ved, at producenterne har en rigtig stor pr-/reklameværdi i netop de her limited sneakers. Så hele det her sekundære marked er lidt en afledt effekt heraf.
– Så ja, jeg synes det er ærgerligt, at alle dem der vil have sneakers ikke blot kan få det. Men så længe der er flere, der vil have dem, end der er par tilgængelige, så vil folk sælge dem dyrere end retailprisen. Vi kan så vælge at være kede af det – eller se en mulighed og tilbyde en nemmere og mere sikker handel, end du vil finde hos de private sælgere, lyder det fra Thomas Bonde.
Heller ikke William har nogen skrupler ved, at han bruger bots til at komme foran i køen til at få nogle af de eftertragtede sneakers for at sælge dem videre.
– If you can’t beat them join them.
– Der vil altid være nogle, der har bots, og så kan man lige så godt bruge dem, hvis man vil tjene penge på det.