Som modeskaber er det altafgørende selv at fremstå perfekt, og skavanker er derfor noget, man hurtigst muligt skjuler.
Hvorfor går designeren Karl Lagerfeld for eksempel altid med solbriller?
Det ved den danske model, Katrine Ravn, som i 1999 stod model for ham i Paris.
- Lagerfeld skulle lancere sin første kollektion i eget navn, og han hyrede mig i en måned til en såkaldt fitting, hvor han og hans assistenter vimsede rundt om mig og rettede til.
Pludselig, mens jeg stod der, lettede han på brillerne, og så opdagede jeg, at manden er totalt skeløjet. Det var sgu sjovt, mindes Katrine Ravn.
Således oplyst er det værd at bemærke, at den 10. september havde tyskeren, hvis svenske far blev stenrig på at sælge tørmælk, været skeløjet i præcis 70 år. Lidet fashionabelt er det dog at være landbrugsproduktforhandlerens vindøjede yngel.
Det smager mere af catwalk, at hans mor drev en lingeributik i Berlin. Hun var noget af en excentriker, som nægtede at læse godnathistorier for lille Karl. Derfor lærte han sig selv at læse, og i dag grovæder modeikonet biografier om store, historiske personligheder og taler fire sprog flydende.
Karl blot var 22, da modehuset Balmain shanghajede det unge stortalent. Hans første kollektion blev buhet ud af catwalken, men allerede ved den næste modtog han stående applaus, og sådan har det været lige siden.
Ud over Balmain har fødselaren designet for Chanel, Fendi, Chloé og Valentino.
I 2004 samarbejdede Lagerfeld pludselig med svenske H&M, der mildest talt ikke lugter af haute couture. Hans stangkollektion blev udsolgt på to dage, og Lagerfeld udtalte, at han ikke frygtede, at renommeet ville tage skade.
Format er ikke kun noget, man bærer udenpå