Birthe Neumanns vilde debut: Fuld og nøgen på scenen
Efter mere end fire årtier som fast inventar på de danske rollelister har Birthe Neumann bagagen fyldt af anekdoter – både fra scenen og kullisen.
Nogle af dem fortæller hun heldigvis i det nyeste nummer af Ud og Se. Blandt andet om første gang, hun skulle fremføre sparsomme replikker, men danse vildt, på det skrå brædder.
Det gjorde hun som ganske ung, meget tynd og helt nøgen i Det Kongelige Teaters opsætning af den polske forfatter Witold Gombrowiczs ”Operette” i 1972.
- I første akt skulle jeg synge og danse og havde ingen replikker. I anden akt skulle jeg stå på en piedestal som en statue i et kongeslot og en gang imellem sige ordet ’nøgen’. I tredje akt lå jeg i en ligkiste, der blev båret ind på scenen og stod der i 20 minutter, inden jeg skulle stige op af den uden en trævl på kroppen og danse rundt med Jørgen Reenberg, den største stjerne på Det Kongelige Teater dengang, fortæller Neumann.
Kæmpe glas Vermouth
For at klare nerverne lavede hun en helt særlig ordning med både kostumier og påklæder på den gamle scene.
- Jeg skulle spille ung og uskyldig, og jeg var lille og tynd. Og pissefuld. Jeg var så angst for det, at jeg fik min påklæder til hver aften at give mig et kæmpe glas vermouth inden akten. Og jeg fik konstrueret en lille toupé, som jeg med teaterklister limede på forneden i et desperat forsøg på at føle mig lidt mindre nøgen.
En helt ung - og påklædt - Birthe Neumann i Holbergs "Den Stundesløse"
(Foto: Ritzau Scanpix)
Og så var der det med klap bagi. Tilbage i 70’erne og 80’erne var den slags ganske almindeligt og slet ikke til diskussion, fortæller den i dag 73-årige skuespillerinde.
Hun fortæller til Ud og Se, at der var meget ”pilleri” på Det Kongelige Teater. Ligesom det generelt var svært at komme udefra og kræve sin plads.
Som ”hende den unge” var det yderst vanskeligt at udbryde: ”Hey, kan du lige lade vær!”
Og den magtesløshed kunne sagtens være ubehagelig, husker hun:
- Det var det. Men det er først nu her, vi virkelig snakker om de ting. Det er også først nu, det går op for mig, at det var en form for overgreb at sige til en ung pige, at hun skulle smide tøjet i en forestilling: ’Det er fuldstændig naturligt. Du kan sagtens gøre det!’
Artiklen fortsætter under billedet:
Snart kaster Birthe sig ud i en af sine største hovedroller som den ikonsiske danske forfatter Karen Blixen (Foto: SF Studios/Manuel Alberto Claro)
Bar hendes bare røv
Husker Birthe Neumann tilbage på sit allerførste møde med jobbet som skuespiller - som nøgen statue – husker hun også utrygheden, der kunne opstå mellem de unge skuespillere.
- Det, der næsten var værre, end at publikum så mig nøgen i ’Operette’, var, at 50 skuespillere og scenefolk stod og kiggede, hver gang jeg skulle op af den kiste. Der var også nogle af de unge skuespillere, der skulle bære mig på et tidspunkt i slutningen af forestillingen. Bære min bare røv. Ikke at de prøvede på noget, men jeg gruede for, hvor en finger kunne ende, lyder det.
Birthe Neumann, som tv-seere senest har kunne opleve i "Badehotellet", og som snart er aktuel som Karen Blixen i Bille August-filmen "Pagten", har været gift med kollega Paul Hüttel siden 1974. De har sammen datteren Stine.