De bedst betalte TikTok-stjerner: Så rige er de
Man kan lynhurtigt komme til at lyde enormt gammel, hvis man stiller spørgsmål ved 2020’ernes nyeste, hippeste og yngste sociale medie, den kinesisk ejede app TikTok, som har taget hele verden med storm.
Men uanset alder kan det måske være svært at begribe, hvordan den populære app sikrer en håndfuld unge mennesker en årlig indtjening på over en million dollars – eller 6,3 millioner danske kroner.
Magasinet Forbes, som troligt holder øje med de største formuer og de vildeste indtjeninger i alle former for brancher, har selvfølgelig været woke nok til at lave en opgørelse over de TikTokere, der tjener absolut mest på deres online tilstedeværelse.
Uanset om det er ved at fortælle jokes, danse til Savage eller pranke sine venner.
Herunder gennemgår SE og HØR nogle af de mest indbringende TikTok-brugere – gør dig klar til at blive forarget.
Addison Rae Easterling
På den absolutte førsteplads finder vi den ubesejrede TikTok'er, 19-årige Addison, som i skrivende stund kan prale af 55,6 millioner følgere.
Som en vidnesbyrd på hvor hurtigt alting i virkeligheden går for de unge indholdsskabere på de sociale medier, skal man forestille sig, at Easterling for kun ét (!) år siden var i gang med at finde sig til rette på sit universitetsstudie i Louisiana.
Ved siden af studiet brugte hun sin tid på at lægge små koreograferede sekvenser op på TikTok. I dag er det stadig mest dans, der fylder hendes feed.
Samme efterår postede teenageren sit første sponsorerede indlæg for tøjvirksomheden FashionNova. Nu blev hun pludselig genkendt på campus, og hendes følgertal steg betragteligt.
Da Easterling flyttede ind med andre unge influencers i Hype House – et slags kollektiv for TikTok-, Youtube-, og Instagram-stjerner in spe – fik hun for alvor skub i sagerne.
Hun fik en aftale med både sportsmærket Reebok og urmageren Daniel Wellignton – to virksomheder, der stadig står for to tredjedele af hendes imponerende indtægter.
Hun danser stadig, og har da også lige haft tid til at skabe sit eget make-up-mærke, Item Beauty.
I mellemtiden tjente Addison Rae Easterling svimlende fem millioner amerikanske dollars sidste år.
Artiklen fortsætter under billedet
Addison Rae har akkumuleret over 3,3 milliarder likes
(Foto: Mega)
Charli D’Amelio
Siden det første post i juni 2019, er det kun gået op ad for den kun 16-årige Charli, som må siges at være én af dem, der har formået at føre optrædenerne på appen ud i virkeligheden på fornemmeste vis.
Efter en række virale dansevideoer, dukkede hun op sammen med popstjernen Bebe Rexha og boybandet Jonas Brothers koncert i Barclay Center i Brooklyn.
Efter at have forladt sin hjemstavn Norwolk i delstaten Connecticut har D’Amelio (hold nu fast) besøgt Jimmy Fallon i The Tonight Show, været til modeugen i Paris med Prada, medvirket i en SuperBowl-reklame for hummus, skrevet kontrakt med skønhedsbrandet EOS, været ansigt for tøjproducenten Hollister, og naturligvis udgivet sin egen linje af merchandise.
Ifølge Forbes inkasserer den 16-årige app-stjerne fire millioner dollars om året.
dc @kamronagee
♬ RICKY DESKTOP THE DICE BEAT - rickydesktop
Dixie D’Amelio
Lige i hælene på sin søster er den 19-årige finder vi Dixie D’Amelio, som kan bryste sig af 32 millioner følgere.
Pigerne medvirker i mange af de sammen videoer, dukker op i hinandens posts og bor begge i Los Angeles.
Dixie er ligesom sin søster også på kontrakt med Hollister, ligesom hun har samarbejde med kosmetikvirksomheden Morphe.
Men den ældste D’Amelio-søster er også aspirerende musiker, og har i juni udgivet sin første single ”Be Happy”, som i skrivende stund er blevet streamet omkring 58 millioner gange.
Da hendes musikvideo udkom, strøg den til tops på toplisten på Youtube – med Kanye West og Travis Scotts ”Wash Us in the Blood” nede på andenpladsen.
Hun tjente sidste år 2,9 millioner.
shooting 2day🤍
♬ original sound - prettyluhcece_
Loren Gray
Hvis du har brugt bare 10 minutter i ”For you”-sitet på appen TikTok (og ja, minutterne går hurtigere, end du tror) så har du måske set Lorens ansigt.
Gennem flere års arbejde for at cementere sig som navn i branchen, droppede Loren Grays sit samarbejde med en række dårlige agenter, der alle ledte hende i den gale retning, for i stedet at starte sin egen kanal.
- Den eneste, der virkelig kender brandet Loren Gray, det er Loren Gray, sagde hun.
I 2018 landede hun en kontrakt med Virgin Records, og har siden udgivet otte singler. Indtil dette forår (før Addison overhalede) var Loren Grey den bruger med den største fanbase på appen – med den klare titel som den originale TikTok-dronning.
For nuværende har hun 46,3 millioner følgere.
Hun har samarbejde med megabrands som Skechers, Hyundai og Burger King. I øjeblikket er hun aktiv på make-up-brandet Revlons TikTok, og hun tjener ifølge Forbes 2,6 millioner dollars årligt.
Josh Richards
Pigerne dominerer absolut på videoplatformen, så vi skal ned til femtepladsen, før vi møder den unge Josh Richards, 18, der har 21 millioner følgere.
Han tjener sine mange penge - 1,5 millioner årligt – på helt klassiske TikTok-samarbejder:
En sponsoraftale med sportsmærket Reebok og fest-appen HouseParty, en personlig tøjlinje, reklameoptrædener, en kontrakt med Warner Records, sit eget energidrik-firma Ani Energy, og sit eget talentbureau, hvori han rekrutterer fremtidens stjerner indenfor SoMe og online indhold.
Josh, som primært laver lip-sync og dansevideoer med bar overkrop, er oprindeligt fra Canada, men flyttede efter sin stigende internet-berømmelse til Los Angeles, hvor han flyttede ind i content-kollektivet Sway.
This dance goes hard