Efter shitstorm: Nu siger Christina Sander undskyld

LÆS OGSÅ: CHRISTINA SANDER I VOLDSOMT BILUHELD
Påskefreden sænkede sig på ingen måde hos Christina Sander, som valgte at bruge lidt af sin hellige tid på at være ude med riven efter Molslinjen, som ifølge influenceren på ingen måde er børnevenlig nok.
I kommentarsporet har den tidligere journalist fået opbakning fra flere influentkollegaer, men kritikken har også ramt den forhenværende radiovært.
Flere rynker på næsen over, at Christina Sander vælger at kritisere Molslinjer kraftigt og særdeles offentligt til sine mere end 140.000 - i stedet for at skrive direkte til rederiselskabet.
Det undskylder hun nu for.
- Jeg vil gerne beklage, at jeg ikke forholdt Molslinjen min kritik, inden jeg delte den offentligt. Som influent er jeg bevidst om det ansvar, der følger med en stor profil - og jeg tager det meget seriøst, understreger Sander i en Instagram-story.
I går var der dog ingen beklagelse at spore hos den populære influencer, som her understregede, at hun glædeligt ville indgå i en shitstorm, men "kun når det vedrører et emne, som jeg virkelig har stærke følelser omkring", lød det.
Men i dag har piben altså fået en anden lyd.
- I går delte jeg nogle stories om, at jeg ikke ønskede at udtale mig i medierne. Men jeg har selvfølgelig et ansvar for at følge tingene til dørs, og det vil jeg være mere bevidst om i fremtiden, skriver Christina Sander.
Da SE og HØR i dag kontakter Christina Sander siger hun, at intentionen med videoen aldrig var at hænge Molslinjen ud. Du kan se videoen herunder:
Fejslagen humor
- Jeg tolkede ikke den video, som en direkte kritik af Molslinjen, selv om jeg godt kan forstå, at hvis man kommer med fem forbedringsmuligheder, så siger man implicit, at her er fem ting, som jeg er utilfreds med, siger Christina Sander til SE og HØR.
- I min optik havde det været noget andet, hvis jeg i min video sagde ”jeres buffet er fucking klam”, ”jeres sæder er nederen”, eller ”oplevelsen var dårlig”. Jeg følte, at min video var harmløs, uddyber hun.
Videoen var i Christinas øjne altså et satirisk greb på et problem, som mange børnefamilier måske kunne spejle sig i.
Samtidig håbede Sander, at Molslinjen ville spille med på det "humoristiske indslag" og komme med et friskt svar om, at de godt kan se, at deres børneområde er for småt, når færgen er fyldt med børn, men at det er tilstrækkeligt, når færgen i hverdagene er proppet men pendlende forretningsfolk.
Bliver stillet til ansvar
I går svarede Molslinjen for første gang på kritikken fra Christina Sander, og her var rederiselskabet presse- og kommunikationschef hos Molslinjen, Jesper Maack ude med en generel kritik af influencere.
Her efterlyste han en instans ala pressenævnet, hvor man kan rette kritik af influenter, som har overskredet de etiske retningslinjer. Sådan et nævn er der faktisk for influenter, men det er frivilligt, om man som influent vil skrive sig op til det.
Christina Sander oplyser til SE og HØR, at hun er tilmeldt de etiske retningslinjer for influenter, og hun mener, at det er godt, at der bliver ført opsyn.
- Det har vi jo fået nu med de etiske retningslinjer for influenter. Der sidder jo et nævn, som man kan indstille til, hvis der er noget, som man ikke mener er i overensstemmelse med de her retningslinjer, forklarer Sander og uddyber:
- Det skal influenter skrive under på præcis som de presseetiske regler, og her kan man så få en reprimande. Spørgsmålet er så bare, om de her retningslinjer for influenter skal være endnu strengere.
Synes du det?
- Både og. Jeg anerkender, at der ligger et stort ansvar i at have mange følgere, men jeg synes også, man må skele til, at store mediehuse- og virksomheder har hele apparater og redaktioner bag sig. Jeg tror godt, at folk ved, når jeg udkommer med noget, er det bare mig, der skriver noget fra mit køkkenalrum.
- På den måde tolker folk også en anden troværdighed ind i det. Det er ikke sandheden, der kommer fra mig. Det er min version, svarer Christina Sander.