Mysteriet om spøgelsesflyet: Fløj rundt i to timer med 121 døde ombord
Historien om Helios Airways Flight 522’s sidste timer er på én gang både mystisk og makaber.
I over to timer havde der været dødstille fra det store Boeing 737-300-fly, mens det susede gennem luften i 10 kilometers højde.
Ingen flyveledere havde haft held med at få kontakt til flyet, mens det fløj mod slutdestinationen i Athen.
Flyet svarede hverken på henvendelser eller gav besked om, hvor det befandt sig. Det var som en flyvende død.
Derfor sendte de græske myndigheder to F-16-fly på vingerne for at inspicere flyet.
Man frygtede, at flyet kunne være blevet kapret – det var jo sket blot fire år forinden i USA.
De to piloter meldte klokken 1.24 tilbage, at de kunne se de bevidstløse piloter, og at der ikke var tegn på terrorisme.
Piloterne i de to F-16-fly fik hurtigt visuel kontakt til flyet, og synet, der mødte dem, var mildest talt hårrejsende.
De to piloter i cockpittet sad foroverbøjet i en mærkelig stilling. Helt stille og tydeligvis bevidstløse.
De 115 passagerer og besætningsmedlemmerne sad også musestille, mens iltmaskerne dinglede omkring dem.
Kun en person rørte på sig. Det viste sig at være den 25-årige steward Abdreas Prodromous, der klamrede sig til en iltflaske, mens han forsøgte at genvinde kontrollen over flyet. Men det var for sent.
Efter de mange timer i luften var flyet løbet tør for benzin, begge motorer satte ud kort efter, og flyet styrtede ind i en klippevæg nær Grammatiko i Grækenland.
Alle 121 ombord døde, og Grækenland var ramt af en af de værste flykatastrofer i landets historie.
SE og HØR genfortæller her om flytragedien 14. august 2005.
Omkring en halv time efter jagerpiloterne første gang spottede flyet, så de den 25-årige steward Abdreas Prodromous i cockpittet. Man formoder, at han forsøgte at genvinde kontrollen over flyet.
Allerede samme morgen var der tegn på, at en tragedie var under opsejling.
På flyets rute fra London til Cypern havde man opdaget en potentiel fejl. Flyet havde ikke stabiliseret lufttrykket i kabinen som ventet, og der havde været mærkelige lyde fra en dør.
Man beordrede en tilbundsgående gennemgang af flyet, da det landede i Cypern.
Flyteknikerne tjekkede både flyets dør og lufttrykstabiliseringen, men under arbejdet glemte de en vigtig – og skulle det vise sig – fatal ting:
De glemte at sætte aircondition-systemet tilbage på auto. Det betød blandt andet, at en udstrømingsventil stod delvist åben.
Klokken 09.07 gik Helios Airways Flight 522 på vingerne med 115 passagerer og seks besætningsmedlemmer ombord.
Ingen af dem vidste, at flyet allerede var i problemer, da det forlod Cyperns Larnaca International Airport.
Piloterne meldte dog om et problem med flyets aircondition-system klokken 09.14. Men det var ikke noget, der bekymrede dem synderligt. Flyet havde jo gennemgået en tilbundsgående inspektion kort før takeoff - og piloterne anede ikke, at flyets aircondition-system var på manuel og ikke auto.
Efter 13 minutter begyndte lufttrykket og iltniveauet at dale i flyet. Så langsomt og stille, at ingen opdagede det.
Et minut efter jagerpiloterne spottede Abdreas Prodromous i cockpittet, satte flyets første motor ud.
Piloternes dømmekraft var formentlig noget af det første, der blev ramt. Deres evner til at forstå og reagere på flyets signaler og beskeder blev gradvist forværret – og de begik kort efter en fejl, der fik fatale følger.
Da flyet nåede en højde på 12.040 feet (svarende til 3.670 meter) gik en alarm i gang – netop som følge af det faldende iltniveau i flyet.
Alarmen burde have fået piloterne til at tage affære og afbryde flyets planlagte stigning til 10.000 meter. Men begge piloter var formentlig allerede så forvirrede som følge af iltmangel, at de fejltolkede alarmen og ikke tog videre notits af den.
I stedet fortsatte flyet med at stige.
Og fra klokken 09.20 kunne ingen i flyvekontroltjenesten få kontakt til piloterne ombord Helios Airways Flight 522. Formentlig fordi alle i cockpittet på dét tidspunkt havde mistet bevidstheden.
I kabinen var der formentlig udbrudt en form for panik.
Helt automatisk var iltmaskerne blevet udløst, da flyets lufttryksystem opfangede det lave iltniveau. De 115 passagerer må have fornemmet, at noget var galt. Også selv om symptomerne på iltmanglen var en snigende døsighed.
Men ingen vil nogensinde vide, hvad der gik gennem hovederne på passagerne.
Iltmaskerne har kun ilt til 15 minutter, og efter det tidspunkt må også passagerne have mistet bevidstheden.
Klokken 12.04 den 14. august 2005 styrtede flyet ind i en klippevæg nær Grammatiko i Grækenland.
Klokken 11.05 gik to F-16-fly på vingerne fra Nea Anchialos.
De græske flymyndigheder var ovenud bekymrede over ikke at kunne komme i kontakt med flyet.
Man frygtede, at det var blevet kapret som det skete med fire American Airlines-fly, der blev kapret 11. september 2001.
Klokken 11.24 fik man visuel kontakt til flyet over den lille græske ø Kea. I mere end en halv time cirklede jagerflyene rundt om Boeing-flyet for at finde ud af, hvad der skete.
Jagerpiloterne meldte tilbage, at de kunne se begge piloter sidde musestille og foroverbøjet. Der var ingen livstegn fra dem, og flyet fløj derfor kun på autopilot.
Jagerpiloterne spottede også den 25-årige steward Abdreas Prodromous, der havde lykkedes med at bryde døren til cockpittet op.
Han klamrede sig til en iltflaske, mens han forsøgte at genvinde kontrollen over flyet. Abdreas Prodromous var pilot, men han vidste ikke, hvordan man fløj en Boeing 737-300.
Han råbte ”Mayday” ind i flyets radio.
Men det var for sent. Efter de mange timer i luften løb flyet tør for brændstof. Begge motorer satte ud og flyet styrtede ind i en klippevæg nær Grammatiko i Grækenland.
Alle 121 ombord blev dræbt - fordi man havde "glemt" at sætte aircondition-systemet fra manuel til auto.