Kendte2. juli 2022

Gorms guldgrube: Pizza i millionklassen

Kendiskokken Gorm Wisweh tjener millionbeløb ved at sælge pizzaer på dette års Roskilde Festival
Det kan være en grumme god forretning at sælge pizzaer fra en gul container. Gorm's pizzabod har igennem hele Roskilde Festival været godt besøgt.
Det kan være en grumme god forretning at sælge pizzaer fra en gul container. Gorm's pizzabod har igennem hele Roskilde Festival været godt besøgt.
 Foto: Dan Mariegaard

Tidligere har Roskilde Festival annonceret, at de sultne festivalgængere kunne forberede sig på lange køer, når maven skulle fyldes, uanset om det var øl eller mad, der skulle i ned i skrutten. En mangel på frivillige har nemlig resulteret i, at der ville kunne opstå lang ventetid ved madboderne.

Og selv om det er surt for de musikelskende festivalgæster, kan det dog vise sig at være en god ting for de restauratører, der har madboder på pladsen.

En af dem, der nok kan nyde godt at de sultne mennesker i kø, er kendiskokken Gorm Wisweh. Han har pizzakæden Gorm’s, som der er hele tre boder af på nordens største festival. De mange munde der skal mættes spiser nemlig gerne en af de tynde surdejspizzaer, når sulten skal stilles.

Millionbeløb

I området for frivillige og folk med mediearmbånd ligger den ene af de tre boder. Her fortæller chefen for boden, at de sælger omkring 1500 pizzaer om dagen. Hun siger også, at de er den bod, der laver absolut færrest.

Med lidt hurtig hovedregning, kan man hurtigt regne ud, at der altså er gode penge i pizzaerne. Menukortet er simpelt, og man kan som festivalgænger vælge mellem en hvid kartoffelpizza med gedeost og kartofler eller en spicy salamipizza, hvis man trænger til noget kød. Sidstnævnte skulle ifølge bodens boss være storfavoritten.

Artiklen fortsætter under billedet …

Menukortet er simpelt, og du kan vælge mellem to pizzaer. Om dagen langer de tre boder mindst 4500 pizzaer over disken på Roskilde Festival.
Menukortet er simpelt, og du kan vælge mellem to pizzaer. Om dagen langer de tre boder mindst 4500 pizzaer over disken på Roskilde Festival.
 Foto: Dan Mariegaard

Hver pizza koster 99 kroner, og det bliver altså 148.500 kroners indtjening om dagen blot ved den ene bod. Tæller man alle tre boder for de fire dage, hvor musikken har spillet, svarer det altså 1.782.000 kroner tjent på pizzaer. Men som sagt er beløbet nok højere, da der bliver solgt flere pizzaer i de andre boder.

Derudover kan kendiskokken også regne med at tjene lidt ekstra mønt. Der bliver nemlig også solgt både lemonade til 40 kroner, drinks til 65 kroner samt vand til 25 kroner, hvilket kan være med til at bringe indtjeningen endnu højere op.

Artiklen fortsætter under billedet …

Gorm Wisweh har også selv været at finde på festivallen. Og noget tyder på, der er god grund til hans store smil. 
Gorm Wisweh har også selv været at finde på festivallen. Og noget tyder på, der er god grund til hans store smil.

Det præcise beløb kunne chefen for boden i mediebyen ikke oplyse, men hun fortalte, at hendes bod var den, der lavede færrest pizzaer om dagen, så man kan godt regne med, at det er en god forretning for bornholmske pizzamager at komme med en gul container fyldt med pizzaovne.

Udover at have en bod på Roskilde Festival, havde han også boder på både Tinderbox og Folkemødet, hvor folk kunne købe en pizza for 99 kroner, hvilket det tyder på, mange har gjort.

Sponsoreret indhold