Har brudt reglerne: Fie Laursen sat på plads af norske myndigheder
Med teksten "KONKURRENCE: Vind en valgfri kosmetisk operation" udlodder Fie Laursen, 23, noget af en præmie til sine mange følgere - der fortrinsvis er unge.
Laursen, der har 314.000 følgere på Instagram og 165.000 på YouTube, har netop fået opereret sin numse, og i den anledning udlodder hun så en kosmetisk operation i en konkurrence.
Men det træk har fået hendes influencer-kolleger i Norge til at reagere. Det skriver NRK.
- Jeg synes, det er helt forfærdeligt, at et nok så voldsomt indgreb bagatelliseres og normaliseres ved at dele en konkurrence, hvor præmien er en valgfri operation, udtaler norsk influencer Kristin Gjelsvik til NRK.
I efteråret flirtede Fie Laursen med tanken om at flytte til Norge, og hun besøgte også vores naboland tre gange for at se, om det var noget for hende.
Og det er angiveligt Laursens ophold i Norge, der nu gør, at det norske Forbrukertilsynet tager et kig på hendes opsigtsvækkende konkurrence.
Tonje Skjelbostad, der er afdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, fortæller til NRK, at de har vurderet, at Laursens markedsføring af kosmetiske operationer i denne periode også var rettet mod norske forbrugere.
- Vi har vurderet det ud fra reglerne i markedsføringsloven om uetisk reklame over for børn og har konkluderet, at bestemmelsen er brudt, udtaler afdelingsdirektøren til NRK, der også tilføjer, at de hidtil ikke har set så grov en sag.
Fie Laursen svarer på mail til NRK, at hun ikke kan forstå, hvorfor nordmændene nu skal blande sig:
- I Danmark, hvor jeg er fra og bor, er det lige så normalt at poste plastikkirurgi, som det er at poste sin frokost, skriver hun til NRK.
Fie Laursen har ikke fået nogen bøde, men Forbrukertilsynet har sendt hende et brev, der orienterer hende om, at hun har brudt reglerne og skal rette sin reklame til, så den ikke bliver eksponeret for norske forbrugere.