Kendte7 timer siden

Jas & Mika brugte barnet Elina som reklamesøjle: Sådan kan de straffes

Viser det sig at være ulovligt at bruge en otte-måneder gammel baby i en reklamevideo for en smykke- og urvirksomhed, ligesom influencerparret Jas & Mika gjorde, kan det give straf af én særlig karakter, vurderer ekspert
Jasmin Lind og Mika Schultz brugte deres baby som reklame for deres egen smykkevirksomhed. Det kan potentielt ende ud i en straf.
Jasmin Lind og Mika Schultz brugte deres baby som reklame for deres egen smykkevirksomhed. Det kan potentielt ende ud i en straf.
 Foto: Lars H. Laursen

LÆS OGSÅ: Jas & Mika bruger babyen: - Det ligner en overtrædelse af loven

I går slog professor i markedsføringsret Jan Trzaskowski fast, at influencerparret Jas & Mikas brug af deres baby Elina som reklamesøjle ligner en overtrædelse af markedsføringsloven.

Over for SE og HØR forklarede han følgende:

- Ifølge markedsføringsloven er det ulovligt at anvende børn og unge under 15 år i markedsføring, medmindre børnene indgår i en naturlig sammenhæng.

- Der er ingen naturlig sammenhæng mellem at bruge et barn, der er født i april, når der skal reklameres for halskæder, ringe eller ure. Børn i den alder bruger ikke ringe eller halskæder, og de kan ikke klokken. Det ligner en overtrædelse af loven.

Nu har SE og HØR hevet fat i selvsamme Jan Trzaskowski for at høre, hvad straffen potentielt kan være for influencerparret, hvis de bliver anmeldt og straffet.

Og den står helt klar for professoren fra Aalborg Universitet:

- Brud på markedsføringsloven bliver straffet med bøde, og bøden bliver fastsat af domstolene. Normalt kigger man på markedsværdien, men det er svært at gøre op i sådan et tilfælde her.

Normal praksis for domstolene er, at de kigger på, hvad en given reklame har kostet. Hvis den har kostet to millioner kroner, så vil domstolen som oftest vurdere, at virksomheden bag har haft en forventing om at indtjene to millioner kroner på reklamen plus lidt ekstra.

På den måde er det lettere at give en bøde, fordi man har noget konkret at gå ud fra.

Men i Jasmin Lind og Mika Schultz' tilfælde, er der ikke umiddelbart blevet lagt penge i den video, de delte i weekenden med deres lille datter.

SE og HØR er i besiddelse af videoen, som parret senere valgte at slette, og her kan man se, at den på et tidspunkt havde over 7.000 likes.

Men det er svært at sige, hvor mange kroner likes skal give i bøde.

- Vi har ikke praksis, der tager udgangspunkt i antal visninger og likes, som kan omsættes til bødestørrelse, forklarer Jan Trazkowski.

SE og HØR har stadig ikke fået svar fra Jasmin Lind, som vi kontaktede både i går, tirsdag, og i forgårs, mandag.

Sponsoreret indhold