Joakim Ingversens dobbeltliv bliver stærkt kritiseret
Det ene øjeblik er han hele DR’s guldgris som vært på diverse storprogrammer. Det næste er han Arlas malkeko i reklamefilm, hvor han pludselig er mælkevirksomhedens ansigt udadtil.
Og dette dobbeltliv møder nu kritik fra flere medie-eksperter.
Det skriver Politiken.
Ifølge eksperterne er det problematisk, fordi DR indirekte er med til at hjælpe virksomheder – i dette tilfælde Arla.
- Værternes optræden i reklamer er ofte begrundet i deres arbejde i DR, og dermed hjælper DR indirekte virksomheder som Arla med at sælge produkter, hvilket kan risikere at påvirke opfattelsen af DR’s troværdighed blandt brugerne, siger medieforsker og professor i journalistik ved Roskilde Universitet Mark Blach-Ørsten.
Kritikken går især på, at Joakim Ingversen har haft adskillige jobs som vært på diverse børneprogrammer hos DR, hvor han er ansat til at være sjov.
Når han så pludselig er sjov i et andet format – denne gang under Arlas faner – kan det være svært for børnene at skelne mellem det ene og det andet.
DR mener ikke selv, der er et problem. For selvom det hos DR ikke er lovligt for fastansatte værter at have reklametjanser ved siden af, er der andre regler for folk, der ikke er fastansatte.
Og det er Joakim Ingversen ikke.
Han er freelancer, og han har derfor ikke 37 timer om ugen som andre dødelige på den samme arbejdsplads.
Joakim Ingversens manager, Line Køhlert Breinholt, har i et skriftligt svar til Politiken forklaret, at han ikke ønsker at udtale sig om medieeksperternes vurdering.