Katherine Diez reklamerer for mirakuløs motionsmaskine: Nu rammer kritikken
Katherine Diez lyner et ”skørt” rundt om taljen og lægger sig på ryggen i en ”InfraSlim”.
Maskinens kammer omslutter hendes underkrop, og udsætter den for infrarødgrader, lufttryk, samt både ozon- og aromaterapi. Det får den 34-årige influencer til at føle sig fantastisk godt tilpas, og som om det ikke var nok, så kommer der en lækker lille bonus oveni:
Efter en time der på ryggen har hun forbrændt dobbelt så meget, som hvis hun sad på en almindelig cykel, siger hun.
Opslaget, som Katherine Diez delte med sine følgere den 12. maj, er lavet i samarbejde med fitnessstudiet Move and Glow på Frederiksberg. Men løfterne om højere fedtforbrænding og andre gode egenskaber møder nu kritik fra flere sider.
I første omgang blandt enkelte af dem, der meldte sig i kommentarsporet under Katherine Diez’ reel. En af dem efterlyste veldokumenterede studier, der kunne bakke ”InfraSlims” løfter op.
Men nu har også to anerkendte eksperter på området – forfattere og podcastværter Morten Svane og Morten Elsøe – kastet et kritisk blik på den fantastiske motionsmaskine.
De er uddannet henholdsvis cand.scient. i ernæring med speciale i livsstilssygdomme og uddannet cand. IT med speciale i sociale medier. Og så har de sammen podcasten ”Slut med forbudt”.
Elsøe og Svane hæfter sig netop også ved, at troværdigheden halter, når man generelt læser om ”InfraSlim”-metoden på virksomhedens hjemmeside.
FAKTA: Dette siger Diez om ”mirakelmaskinen”
Det er ikke småting, som Katherine Diez får ud af at ligge og cykle i infrarødmaskinen.
– Hvad kan jeg sige. Det her er den eneste workout, som får mig til at bade i sved og elske hvert sekund samtidig. Kommer ikke for at slimme mig, men for en masse andre nice ting. At have det godt (underdrivelse, man får det fantastisk). At holde formen (en time her og jeg har forbrændt dobbelt så meget, som hvis jeg sad på en almindelig cykel). Benene arbejder i 55 infrarødgrader, der booster stofskifte og reducerer stress, og collagen-lysterapi, der udglatter og opstrammer huden. De bliver også udsat for et lufttryk, ozonterapi, der øger ilten til vores celler og forynger kroppen. Og aromaterapi, der øger blodcirkulationen og har positiv effekt mod infektioner, søvnløshed og sågar depression. Og sidst men ikke mindst får man oxygenterapi, som dækker ens øgede iltbehov og eliminerer fx svimmelhed. Når jeg er færdig, er jeg så glad og skarp i hovedet, at den dér lortemail, der var et problem før, bliver skrevet og kommer ud af verden på ingen tid.
Svært at finde dokumentation
Først og fremmest fordi, der bliver fremsagt påstande uden kilder eller dokumentation. Og når man jagter dokumentationen hos producenten, men her ender sporet for de to eksperter blindt.
– Der er masser af incitamenter til at komme med de her påstande uanset om de er sande eller ej, men ikke særlig mange incitamenter til at følge op på det. Så hvor har de det fra? Til sidst er det den, der kommer med påstanden, der står med bevisbyrden. Her er det producenten, som står med en meget stor bevisbyrde. Jeg vil gætte på, at de har samlet set omkring 50 relativt store påstande om effekter af deres multimodale behandlingssystem, lyder det.
– Hvis hun reelt har påvirket en masse mennesker til at bruge penge på det her, så synes vi også, at man skal kunne træffe en velinformeret beslutning, siger Morten Svane i podcasten.
Overgår maratonverdensmester
Spørgsmålet er, om det er sandt – som Diez i en story påstår – at hun i maskinen kan forbrænde 758 kalorier på 30 minutter?
– Nu kan man se på Katherine Diez’ cykel, at der står, hun har cyklet 26 kilometer i timen i 30 minutter, det er sådan set en rigtig fin hastighed, og der er da også blevet arbejdet for det, det er der slet ikke nogen tvivl om, siger Morten Elsøe, der fortsætter:
– Men 758 kalorier på 30 minutter – det er 1516 kalorier i timen.
– Cykling i højt tempo, hvor man hele tiden er i gang, der kan man komme op på omkring 650 kalorier pr. time, hvor man altså i så fald skal gange med næsten to og en halv for at komme op på det, som Katherine Diez’ ”InfraSlim”-maskine fortæller.
Morten Elsøe og Morten Svane fremhæver et eksempel som Eliud Kipchoge, der slog verdensrekorden i maratonløb i 2018. Her løb han to timer ved næsten 21 kilometer i timen. Og forbrændte 2322 kalorier på de lidt over to timer. Altså 1161 kalorier pr. time.
– Den rekord slår Katherine Diez altså i denne her maskine. Ifølge maskinen selv, lyder det fra Morten Svane.
”Slut med forbudt”-værterne kalder det altså ”meget urealistisk” og ”meget usandsynligt”, at det lykkedes at forbrænde så mange kalorier i en ”InfraSlim”.
Men hvad kan så være problemet ved at påstå denne slags i en øjensynlig uskyldig reklame på de sociale medier?
Kan være vildledende
Hos Forbrugerombudsmanden oplyser man til SE og HØR, at de ikke kan udtale sig om den konkrete sag, men at der er en række regler for såkaldte erhvervsdrivende. Og sådan en kan Katherine Diez godt betragtes som.
– Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at en influent, der reklamerer for virksomheder/produkter og eksempelvis modtager betaling eller andre fordele fra virksomheder, som udgangspunkt er erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand, blandt andet fordi de opnår fordele ved at udforme og poste kommercielle opslag for virksomheder, oplyser de til SE og HØR.
Og er man erhvervsdrivende, så følger der et vildledningsforbud.
Det betyder, at markedsføringen ikke må indeholde urigtige oplysninger, vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Et brud på vildledningsforbuddet kan straffes med bøde.
FAKTA: Det siger Forbrugerombudsmandens regler
Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at en influent, der reklamerer for virksomheder/produkter og fx modtager betaling eller andre fordele fra virksomheder, som udgangspunkt er erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand, bl.a. fordi de opnår fordele ved at udforme og poste kommercielle opslag for virksomheder.
Der følger et vildledningsforbud af markedsføringslovens §§ 5 – 6, sammenholdt med § 8.
Det følger af bestemmelserne, at en erhvervsdrivendes markedsføring ikke må indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.
Markedsføringen må ej heller vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Såfremt der handles i strid med disse bestemmelser, og markedsføringen derved væsentligt forvrider eller vil kunne forventes væsentligt at forvride den økonomiske adfærd hos gennemsnitsforbrugeren, er markedsføringen ikke tilladt.
Overtrædelse af vildledningsforbuddet kan straffes med bøde, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.
Hertil kommer det generelle dokumentationskrav i markedsføringslovens § 13, hvorefter den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.
Forbrugerombudsmanden anser det for alvorlige overtrædelser af vildledningensforbuddene, hvis erhvervsdrivende ikke kan dokumentere rigtigheden af de sundhedsegenskaber, der oplyses i markedsføringen.
Kilde: Forbrugerombudsmanden i en mail til SE og HØR
Og måske er det netop det faktum, at det er svært at finde dokumentation på ”InfraSlims” herlige påstande, der kan blive et problem for Diez.
– Det anses for alvorlige overtrædelser af vildledningensforbuddene, hvis erhvervsdrivende ikke kan dokumentere rigtigheden af de sundhedsegenskaber, der oplyses i markedsføringen, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.
SE og HØR har rettet henvendelse til Katherine Diez, som i skrivende stund ikke er vendt tilbage.