Kendte8. juni 2023

Leonora Christina Skov snydt af falsk mail fra PostNord: Har kostet hende 8.000 kroner

En såkaldt phishingmail, der lignede at være fra PostNord, har kostet den kendte forfatter Leonora Christina Skov omkring 8.000 kroner
Leonora Christine Skov er blevet snydt og svindlet af en mail, hun troede var fra PostNord.
Leonora Christine Skov er blevet snydt og svindlet af en mail, hun troede var fra PostNord.
 Foto: Ritzau Scanpix

I december modtog Leonora Christina Skov en mail fra PostNord. Eller det vil sige, hun troede, mailen var fra PostNord. I stedet var mailen dog en såkaldt phishingmail, og den har nu kostet den kendte forfatter 8.000 kroner.

Det fortæller hun til B.T.

– Det er endt der, hvor jeg har skulle betale 8000 kroner i selvrisiko, og dem kan jeg ikke få tilbage. Det er som om, at alle skal betale 8000 kroner, uanset hvor meget eller lidt penge, de er blevet franarret, siger Leonora Christina Skov.

Sagen tog sin begyndelse 7. december. Her ventede forfatteren – som så mange andre julehandlende – på pakker, der skulle leveres. Så da hun modtog en mail om, at leveringsadressen var forkert, og at hun skulle betale 16 kroner for ny levering, tænkte hun ikke videre over det.

Mailen var skrevet på fuldstændig korrekt dansk – og alt virkede troværdigt.

Men da hun forsøgte at lade betalingen på de 16 kroner gå igennem, gik noget galt.

Og kort efter modtog hun så en besked fra sin bank om, at der var blevet reserveret 2.863,75 euro – svarende til godt 21.000 danske kroner.

Selv om forfatteren straks kontaktede sin bank, kunne de ikke annullere betalingen – og det blev altså startskuddet til et længere tovtrækkeri, hvor Leonora Christina Skov forsøgte at få sine penge tilbage i egen lomme.

Det er nu – næsten – lykkedes.

Leonora Christina Skov må således undvære de 8.000 kroner, som hun endte med at betale i selvrisiko.

Sponsoreret indhold