Kendte27. februar 2024

Morten Münster reagerer på reklamekritik

Influenceren reklamerer for tiden for Kims Chips, men det kan være på kant med reklamebranchens retningslinjer
Morten Münster er en af flere influencere, der har skabt sin egen chipssmag hos Kims som led i en ny reklamekampagne. Forbrugerrådet Tænk mener imellemtid, at Münster på sine SoMe-kanaler henvender sig så meget til børn, at reklamen er i strid med
Morten Münster er en af flere influencere, der har skabt sin egen chipssmag hos Kims som led i en ny reklamekampagne. Forbrugerrådet Tænk mener imellemtid, at Münster på sine SoMe-kanaler henvender sig så meget til børn, at reklamen er i strid med branchens eget kodeks.
 Foto: Lars H. Laursen

LÆS OGSÅ - Forbrugerrådet Tænk mod Kims

Det kan vise sig at være problematisk, når chipsvirksomheden Kims reklamerer for sine produkter via kendte ansigter på Instagram.

Tirsdag har DR beskrevet, hvordan Forbrugerrådet Tænk har indgivet en klage over Kims til Forum for Fødevarereklamer. Klagen er indgivet, da fødevarer med højt indhold af fedt, sukker og salt ikke må målrettes børn i reklamer.

I Kims nyeste kampagne har influencerne Jas & Mika, Morten Münster, Anders Hemmingsen og Gutterne hver fået lov at lave en chipsvariant, som man kan stemme på skal vinde året ”Chips Battle”.

Influencerene har ikke været interesseret i at snakke med DR, men Morten Münster har givet et skriftligt svar til mediet.

Han vil ikke kommentere på, hvor mange penge han har fået for sit samarbejde med Kims, men understreger, at reklamerne ikke skal få børn til at leve mere usundt.

- Mit indhold skal naturligvis ikke fremme en usund livsstil hos hverken børn, unge eller voksne. Intentionen er at gøre opmærksom på et produkt, som man kan spise med måde engang i mellem, skriver han til DR.

Det var 1. januar 2008, at aftalen om et fælles kodeks for fødevarereklamer målrettet børn blev tilsluttet af flere interessenter.

Her lyder det, at kodekset skal sætte en stopper for reklamer af fødevarer med højt indhold af fedt, sukker og salt i medierne målrettet til børn.

Morten Münster har 471.000 abonnenter på sin Youtube-kanal, mens 230.000 brugere følger med i hans liv på Instagram.

Sponsoreret indhold