Sexisme i musikbranchen: Her er hele overblikket over sagerne, der har væltet Martin Brygmann og Claes Antonsen
LÆS OGSÅ: Claes Antonsen trækker sig fra The Antonelli Orchestra
Den danske musikbranche drukner i sexisme.
Sådan lyder det i dokumentaren "Sexisme i musikbranchen", der mandag havde premiere på DR.
Her vælger en lang række kvindelige artister nemlig at stå frem og fortælle om deres oplevelser gennem årene, og selvom der ikke på noget tidspunkt bliver sat navn på de mænd, der skulle have krænket kvinderne, så har efterspillet haft store konsekvenser for flere.
Særligt den 61-årige Martin Brygmann og den 61-årige Claes Antonsen har de seneste dage måttet sande, at karrieren fremover nok kommer til at se noget anderledes ud.
Ifølge Brygmanns advokat, Heidi Højmark Helveg, kommer DR med en række "udokumenterede freds- og ærekrænkende påstande" mod ham.
Københavns Byret valgte dog lørdag at afvise at nedlægge forbud mod ImpactTV-produktionen, der også står bag den meget opsigtsvækkende MeToo-dokumentar "TV 2 - Sexisme bag skærmen".
Brygmann i Facebook-forsvar
I dokumentaren sætter fem kvinder - tre anonymt - ord på, hvad den samme mandlige kunstner angiveligt skulle have udsat dem for. Og denne mand har altså vist sig at være Brygmann, selvom han udelukkende omtales som "den mandlige artist".
Allerede inden dokumentaren blev vist, valgte Brygmann at bekende kulør. Det gjorde musikeren og skuespilleren lørdag i et langt opslag, som han har delt på sin Facebook-profil.
Han skriver også, at det ikke har været let for ham at navigere i den kvindelige opmærksomhed, han har sikret sig takket være "pludselig berømmelse".
Tog hende på brysterne
Anne Gadegaard, Liva Susic og Anna Kildetoft fortæller blandt andet om seksuelle beskeder, de skulle have modtaget fra Martin Brygmann, ligesom de også sætter ord på upassende opførsel.
- Lige pludselig vågner jeg ved, at den mandlige artist er krøbet ind under min dyne og tager mig på brysterne.
- Jeg fryser, ligesom. Og så prøver jeg faktisk helt kort bare at lade som om, at jeg sover videre. Men så ved jeg jo godt, hvad det er, sagt nej og skubbet ham væk - stille og roligt.
Jobs forsvinder
Mandag begyndte diverse jobs så at ryge for det "Det Brune Punktum"-medlem. Først besluttede Brygmann sig ifølge Smukfest for at trække sig fra en optræden, som han ellers skulle have givet på årets festival.
- De oplevelser, som en række kvindelige musikere fortæller om i DRs dokumentar, gør stort indtryk. Vi tager skarpt afstand fra enhver form for krænkelse og upassende adfærd, lød det fra Klaus T. Odegaard, der er Vice President for Theatrical Distribution i Nordisk Film Distribution, i en mail til Ekstra Bladet.
Flere bookingbureauer har også efterfølgende valgt at fjerne Brygmann fra deres hjemmesider. Der er blandt andet tale om Jangmarks Agentur, Arte Booking og Athenas.
- Hele den sag har gjort, at det er et problem med ham. Vi kan ikke sælge ham mere, lyder dommen.
Nedtur for The Antonelli Orchestra
Det er dog ikke kun Martin Brygmann, der har mærket voldsomme konsekvenser i kølvandet på dokumentaren.
Det populære The Antonelli Orchestra var efter udsendelsen også genstand for mange rygter, efter det blev afsløret, at et medlem af bandet har opført sig grænseoverskridende over for kvindelige musikere i forbindelse med optagelser til TV 2-programmet "Toppen af Poppen".
Mathilde Falch fortæller i dokumentaren om, hvordan bandmedlemmet sad og stønnede og talte om hendes røv, inden de skulle indspille en sang.
Antonsen undskylder
Hvem af bandmedlemmerne, der var tale, meldte dokumentaren intet om, men onsdag blev det så Claes Antonsens tur.
Den danske trommeslager valgte nemlig at lægge sig fladt ned i et opslag på Facebook, hvor han skriver, at han "simpelthen er så ked af det.
- Jeg har alt for sent forstået, hvor ulykkelige kvinderne blev, og at mit sprog og min adfærd også har fået kvinderne til at føle, at de mistede deres kunstneriske faglighed og kun blev bedømt på deres udseende. Det vil jeg gerne undskylde for, skriver han og fortsætter:
- Jeg er simpelthen så ked af, at jeg, igennem mange år, ikke har indset, at jeg, uden tanke for kvinderne, har brugt ord og vendinger om og til dem, som har været grænseoverskridende og sexistiske.
- Det var ikke i orden. Slet ikke. Undskyld.
De kendte flygter
Inden Antonsen overhovedet havde nået at dele sit Facebook-opslag, var det kommet frem, at stjernerapperen Tessa havde valgt at aflyse sine kommen de koncerter, som hun ellers skulle have givet sammen med The Antonelli Orchestra.
Hun forklarer sin beslutning med, at hun "ikke vil forbindes med bandmedlemmet", der altså nu er bekræftet at være Claes Antonsen.
Mister millioner
Nu ser det så ud til, at Claes Antonsen går en økonomisk katastrofe i møde. Senest har han nemlig meddelt, at han officielt trækker sig fra The Antonelli Orchestra "og fra alle andre aktiviteter, jeg er involveret i".
Det betyder, at Antonsen ifølge Ritzau mister millionindtægter. I løbet af sidste år blev der udbetalt lønninger på sammenlagt 4,2 mio. kr. fra selskabet The Antonelli Orchestra Aps, som Antonsen er eneejer af.
Ulrikke Toft Simonsen støtter Claes
Både Martin Brygmann og Claes Antonsen er de seneste dage blevet stormet med kommentarer fra en lang række forargede danskere, der mener, at de har "brug for hjælp", og som tilsyneladende ikke accepterer de to mænds undskyldninger eller forklaringer.
Til gengæld har kendisdatter Ulrikke Toft Simonsen givet trommeslageren sin støtte.
- Jeg har kendt Claes hele mit liv, og selvom jeg har stor respekt for de kvinder, der står frem og fortæller om deres oplevelser, og for det opgør, som de repræsenterer, så respekterer jeg også, at Claes tager den på sig, og giver en uforbeholden undskyldning, skriver hun i Antonsens kommentarspor på Instagram.
Hvordan fremtiden ser ud for resten af Antonsens band, står endnu hen i det uvisse.