Verdensberømt legetøj ændres for evigt
Utallige fødselsdage verden over ville bare ikke være det samme uden det der helt specielle sæt fra LEGO. Firmaet omsætter for mange milliarder kroner årligt og den familieejede legetøjskoncern - som blev grundlagt for 83 år siden - har længe været en af de globale spydspidser for det danske erhvervsliv – en titel, der kun blev forstærket med åbningen af den nu verdensomspændende forlystelsespark kendt som LEGOLAND i Billund 1968.
Senest succesbølge har været den yderst populære "Lego: The Movie" fra 2014, som også var nomineret til en Oscar for Bedste Sang.
Og der er godt nyt på vej fra Familien Kirk, som helst vil "efterlade et positivt aftryk på den planet, de kommende generationer skal arve." Sådan lyder ordene og visionen fra ejer af LEGO, Kjeld Kirk Kristiansen.
For i kølvandet på succesen tager LEGO nu nemlig også store, dyre skridt i kampen for et bedre klima.
De næste femten år har firmaet planer om at bruge lidt over 1 milliard kroner på at udskifte plastikken i de klodser, som fremstilles på fabrikkerne rundt om i verden.
Grunden til den store investering skyldes ganske enkelt LEGO's kæmpe popularitet - firmaet lavede over 60 milliarder stykker legetøj og brugte omtrent 6.000 tons materialer sidste år, og de mange milliarder vil blive brugt på at "markant nedsætte LEGO's miljømæssige påvirkning."
[node:aller-related-content]
- Dette er et stort skridt for LEGO Gruppen imod at nå vores ambition om bæredygtige materialer i 2030, sagde direktøren for LEGO, Jørgen Vig Knudstorp.
Over 100 specialister forventes at blive ansat i Legos Center for Bæredygtige Materialer, som vil stå klar til at åbne dørene et sted i Danmark i 2016.
Om LEGO-forskerne med det nye - miljørigtige - legetøj også succesfuldt kan mindske den umenneskelige smerte, man ofte pådrager sig ved at træde på en enkelt klods med bare tæer melder historien dog ikke noget om. Dertil må vi alle vente i spænding.