Dyrt griseri: Det sejler for kongen
Kong Frederik og dronning Mary går ombord på kongeskibet Dannebrog
LÆS OGSÅ: Kun i SE og HØR - Hvor er selen, Christian?
– Det er tydeligt, at vi må accelerere processen med at afbøde konsekvenserne af klimaforandringer
Ordene er ikke SE og HØR’s, men kong Frederiks. Allerede som kronprins gjorde han det tydeligt, at han – i modsætning til sin mor – ikke var i tvivl om, at de klimaforandringer, som vi alle mærker i denne tid, er menneskeskabte.
Og at det derfor også er mennesker, der skal gå forrest for at gøre noget ved problemet.
Kongen selv sejler dog bagerst i kampen for klimaet, når han og dronning Mary drager ud på bølgen blå.
Kongeskibet Dannebrog, som kongeparret denne torsdag går om bord på forud for deres ture til Sverige, Norge, Færøerne og Grønland, er nemlig noget mere sort end grøn.
Og samtidig er det dyrt: I 2023 alene kostede det Forsvaret 41,3 millioner kroner at holde kongeskibet sejlende.
– Danmark stormer frem og vil gerne være en supermagt på klimaområdet.
– Vi sælger vindmøller og isolering til hele verden, og så er det på en eller anden måde pinligt, at kongefamilien sejler rundt i en gammel skude set med grønne briller, lød det fra seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen fra Rådet for Grøn Omstilling, da SE og HØR undersøgte kongeskibets dieselforbrug i 2020.
Dengang viste det sig, at kongeskibet bruger en del mere brændstof på et år, end mange danske bilister når at tanke i deres livstid: Gerne 260.000 liter på et år.
Ødelægger Indlandsisen
Kongeskibet er udstyret med en dieselmotor fra 1981, som ikke bare udleder CO2 i lede mængder, men som også sender små partikler ud i atmosfæren.
Fordi den er så gammel, er motoren ikke udstyret med partikelfilter, som dieselmotorer ellers er påkrævet på biler for overhovedet at nærme sig de større danske byer uden at få en bøde. De regler gælder ikke på søen.
Udledningerne er særdeles skadelige, både fordi de er skyld i luftvejssygdomme og fordi partiklerne lægger sig overalt, også selv om skibet mest sejler i danske farvande.
For eksempel kan de flyve hele vejen til Indlandsisen, som stille og roligt bliver mørkere og mørkere – og derfor også smelter hurtigere, da grå is varmes mere op af solen, end helt hvid is gør.
Det er Forsvaret, der står for den daglige drift af kongeskibet Dannebrog såvel som eventuelle opdateringer af skibet fra 1932.
Materiel- og indkøbsstyrelsen under Forsvarsministeriet har oplyst, at det vil kræve en stor ombygning af skibet at sørge for, at det kan sejle mere miljøvenligt.