Kongelige11. september 2024

Kong Fredes klima-hykleri: Så meget Co2 har Kongeskibet udledt i 2024

Kong Frederik og resten af den royale familie tager af til en tur på det kongelige skib Dannebrog. Og på blot seks måneder har det altså resulteret i en stor Co2 udledning
Kongeparrets skib Kongeskibet Dannebrog har allerede på blot seks måneder udledt mere Co2, end 50 danskere gør på et år.
Kongeparrets skib Kongeskibet Dannebrog har allerede på blot seks måneder udledt mere Co2, end 50 danskere gør på et år.
 Foto: Hanne Juul

Kong Frederik har alle dage slået sig selv op på at være en grøn konge. Klimavenlig. Naturelskende.

Men hans skib, kongeskibet Dannebrog, er altså alt andet end klimavenligt.

I hvert fald ikke i den mængde, som det bliver brugt.

Således har kongeskibet Dannebrog i første halvdel af 2024 alene brugt 156 kubikmeter diesel. Det skriver Ekstra Bladet, ligesom det også fremgår af opgørelsen over Forsvarets udgifter i støtte til kongehuset.

Og det svarer altså til en gedigen Co2-udledning. Omtrent 400 tons, faktisk. Det fortæller professor og klimaforsker på Aarhus Universitet, Peter L. Langen, til SE og HØR:

- Afhængigt af hvordan man opgør det, så lægger danskere på 7,5 tons om året. Det svarer til, at Kongeskibe har udledt cirka lige så meget som 50 gennemsnits danskere.

Alle kan ikke

- Er det meget? Det lyder af meget.

- Det er svært for mig at svare på, om det er meget. Man kan sige, det kommer an på, hvad formålet er. Der er masser forskellige aktiviter, som udleder en masse Co2. Det svarer til i omegnen af 100 flyveture til New York og tilbage igen, fortæller Peter Langen og fortsætter:

Kongeskibet Dannebrog har stadig et halvt år til at udlede mere Co2.
Kongeskibet Dannebrog har stadig et halvt år til at udlede mere Co2.
 Foto: Hanne Juul

- Og det er klart, hvis alle familier havde sådan et forbrug, så ville det være alt for meget til, at vi på nogen måde kunne håbe på at få styr på klimaforandringerne.

- Men igen handler det også om formål. Hvis kongehuset med deres arbejde skaber opmærksomhed omkring miljø og klimaproblemer, og en del af det arbejde indebærer at bruge kongeskibet, Så er det måske ikke meget. Men det er jo svært at sige.

"En stor synder"

- Men vi er enige om, at Co2-udledningen stadigvæk er en stor synder indenfor klimaforandringer, ikke?

- Absolut. Co2-udledningen er en stor synder i forhold til klimaspørgsmålet. Men det lægger langt ude for mit område at vide, hvad der er det rigtige for kongehuset at gøre.

Det fremgår af opgørelsen fra Forsvaret, at størstedelen af dieslen er blevet brugt i løbet af april, maj og juni.

I maj blev skibet blandt andet brugt til at fragte regentparret til Norge, da de skulle på deres første officielle statsbesøg i Norge i maj. Derudover er den blevet brugt til sommertogter i juni måned.

Hvad skibet er blevet brugt til i april fremgår umiddelbart ingen steder af Kongehusets egen hjemmeside.

Klima-Kongen: Så ofte italesætter han det

Kong Frederik taler ofte om at redde klimaet og gøre en forskel i kampen mod klimaforandringerne.

SE og HØR har her samlet en oversigt over en række af de gange, hvor han har markeret sig i den retning:

  • Under et klima-fremstød i Polen i januar 2024, fortalte kong Frederik i en tale, at han vill "fokusere på at bekæmpe klimaforandringer".
  • I slutningen af maj blev han protektor for Copenhagen Climate Ministrial, som er et danskinitieret internationalt klimatopmøde.
  • Under en gallamiddag på det norske kongelige slot i forbindelse med kongeparrets andet officielle statsbesøg i maj udtalte kong Frederik, at det ville kræve "større bevidsthed af, hvordan man bruger og bevarer naturen", hvis de nordiske lande skal nå deres klimamål.
  • I december 2023 deltog kong Frederik i det internationale klimatopmøde i Dubai.
  • Under klimatopmødet i Dubai udtalte han til TV2, at det var vigtigt, at "vi alle var opmærksomme på", hvad vi kunne gøre af "små ting" i hverdagen.
  • I sin bog "Kongeord", der udkom i starten af året, adresserer kong Frederik af flere omgange klimakampen. Blandt andet skriver han, at kongeparret er "optaget af at kunne medvirke til at give jordkloden videre til den næste generation i god stand".

Ikke første gang

Men det er altså ikke kun i forbindelse med sejlads, at kongen - og kongefamilien generelt - udleder en del Co2.

Ofte, når de skal fragtes på arbejde i forbindelse med officielle opgaver, så fragtes de nemlig også i Forsvarets helikoptere eller fly. På statens regning.

Især den klimaelskende kong Frederik er tidligere blevet kritiseret på baggrund af flyturene. Blandt andet kritiserede miljøorganisationen NOAH kongen tilbage i januar, da han rejste på klimafremstød i Polen i et af Forsvarets fly.

- Når han skal ud og tale pænt om klimaet, så skal han lære at bruge de eksisterende transportmuligheder. Det er pinligt efter den anden sag, hvor han fik kørt sin kronebil til Aalborg, mens han selv blev fløjet. Han skal lære lidt mere om, hvordan man tager hensyn til miljøet, som han siger, han er interesseret i, udtalte NOAH's talsperson, Ivan Lund Pedersen, til Ekstra Bladet.

Er opmærksom

Og det er ikke fordi, at kong Frederik ikke selv er opmærksom på, hvad han kan gøre i klimakampen.

Det har han i hvert fald tidligere udtalt, at han netop er.

Det skete i et interview i forbindelse med hans fremmøde ved klimatopmødet i Dubai i 2023:

- Det er vigtigt fra mit og min families synspunkt, at vi er opmærksomme på de ting, vi kan gøre i hverdagen, udtalte han på daværende tidspunkt til TV2.

SE og HØR arbejder på en kommentar fra kongehuset.

Sponsoreret indhold