Prins Henrik: Kunstværk kan være skyld i begravelsesskandalen
For en mand, hvis hedeste drøm er at blive konge, kan det ikke være særlig flatterende at se sig selv fremstillet som en sur, træt mand med hatten i hånden.
Men det er præcis sådan, kunstneren Bjørn Nørgaard portrætterer prins Henrik på gobelinerne, der siden 2000 har hængt til offentlig beskuelse i Riddersalen på Christiansborg.
På det vævede tæppe rækker dronningen Henrik et æble, mens prinsen rækker ud efter et stykke papir, som hun holder ind til kroppen.
Motivet kan tolkes på mange måder; den mest oplagte er at aflæse det således:
Dronningen forsørger Henrik (æblet), og ifølge loven (papiret) rangerer hun som den øverste. En opgivende Henrik står derimod med hatten i den ene hånd – en gestus, der udtrykker ydmyghed og respekt for den, man står over for. I dette tilfælde Margrethe. Med den anden hånd rækker han ud efter loven (papiret) i Margrethes hånd.
Kunstneren Bjørn Nørgaard gjorde med sine gobeliner således sit til, at Henrik de næste mange hundrede år vil blive husket som Margrethes underdanige ægtefælle.
Se hvordan Bjørn Nørgaard har skildret prins Henrik i gobelinerne i Riddersalen på billedet herunder:
Bjørn Nørgaards pinagtige udlevering af dronningens mand er muligvis medvirkende til, at prinsen forleden i SE og HØR annoncerede, at han ikke ønsker at blive begravet ved siden af Margrethe i Roskilde Domkirke – og dermed under Bjørn Nørgaards glasraketter.
For hvorfor bidrage til opmærksomhed omkring et monument lavet af en mand, som har vanæret en?
Læs meget mere om den danske kongefamilie i denne uges SE og HØR, der er på gaden nu.