Sådan narrede Kresten Schultz-Jørgensen fra kommunikationsbureauet Schultz J & Goll sig ud af spritsag: - Min familie ved det ikke
SENESTE: Åbner nyt bureau kaldet Schultz Jørgensen Kom
LÆS OGSÅ: Nu tager Kresten en lang orlov
TIP OS: Kender du mere til sagen? Del din viden i en mail til tip@seoghoer.dk
I disse timer skamroses en af Danmarks bedst kendte spindoktorer, Kresten Schultz-Jørgensen fra kommunikationsbureauet Schultz J & Goll, på Facebook.
Tidligere i dag fortalte han nemlig selv om, at han senere på ugen skal i retten, fordi han er blevet taget for spritkørsel.
- Flot du er ærlig omkring det, skriver en af hans følgere.
- KÆMPE respekt for, at du deler ud af...ærlighed..., lyder det fra en anden.
Politiet: Så fuld var han
Ifølge anklageskriftet, som SE og HØR har fået aktindsigt i, var promilen 1,31.
Han kørte også for stærkt, mens han sad fuld bag rattet, lyder det. Hvis han bliver dømt, lyder straffen på en bøde på en månedsløn ganget med promillen.
Og så kommer den kendte spindoktor heller ikke til at køre bil i tre år.
I sit opslag på Facebook erkender han at have kørt fuld og kalder det "umådelig dumt og forkert".
Men i bedste spindoktorstil har Kresten Schultz-Jørgensen fra kommunikationsbureauet Schultz J & Goll "glemt" at fortælle en vigtig detalje om sin "ærlige fortælling" på Facebook.
Nemlig at han allerede i fredags groft manipulerede sig ud af en artikel om sagen i SE og HØR.
- Jeg kommer ikke til at udtale mig før weekenden. Når weekenden er ovre, kan vi tale.
- Har nemlig ikke fået fortalt det til familien endnu. Det vil jeg gerne, før det kommer ud hos jer, lød det fredag til SE og HØR.
Partner fældet i Falck-sagen
Det er ikke alene Kresten Schultz-Jørgensen fra kommunikationsbureauet Schultz J & Goll, der bruger alternative metoder, når man skal spinne sig ud af en lortesag.
Hans partner og adm. direktør, Peter Goll, kom nemlig selv i alvorlige problemer, da han stod i spidsen for kommunikationen hos Falck.
Her havde han et medansvar for, at Falck i det skjulte betalte for at få spredt negative historier om konkurrenten Bios fra Holland, der senere gik konkurs.
- Jeg har begået fejl - og beklager min egen andel i sagen. Jeg har lært meget af den - og har siden i mit arbejde haft et stort fokus på at tage læringerne med mig og sikre i mit arbejde, at integriteten altid er med. For hvis først den er tabt, så er det hele tabt - som denne sag meget tydeligt viser, lød det efterfølgende fra Peter Goll om hans rolle i Falck-sagen.
Der er dog ikke et ord om Falck i hans nuværende cv hos kommunikationsbureauet Schultz J & Goll.
I respekt for ønsket valgte journalisten derfor at vente med at skrive historien, selvom den var klar til at blive offentliggjort.
- Jeg skal bare lige sikre mig, at du nu ikke går ud og laver en pressemeddelelse eller taler med andre medier?
- Selvfølgelig ikke. Jeg har respekt for dit arbejde. Og jeg kommer ikke til at melde noget ud officielt, lød det fra Kresten Schultz-Jørgensen.
- De, der skal vide det, ved det. Og når jeg bliver spurgt, hvorfor jeg cykler, svarer jeg selvfølgelig med sandheden.
- Vi har en aftale klokken 9 mandag.
Vild karriere
Kresten Schultz-Jørgensen har en omfattende karriere bag sig først i medieverdenen og senere som spindoktor.
Han kan blandt andet skrive chefredaktør for flere aviser, ministersekretær og kommunikationschef hos Coca-Cola og Det Kongelige Teater på sit cv.
Men løftet viste sig altså i dag at være en - mildest talt - vild søforklaring.
Spindoktoren købte sig i stedet tid til at tale med Ekstra Bladet og lave et opslag på Facebook, så det pludselig så ud som om, at han meget ærligt selv er trådt frem. Og ikke at SE og HØR allerede fredag havde kontaktet ham og bedt om en kommentar.
Tager ikke telefonen
SE og HØR ville mandag naturligvis gerne høre Kresten Schultz-Jørgensens kommentar til både spritkørslen og ikke mindst til om, om det er sådan hans firma, kommunikationsbureauet Schultz J & Goll, råder andre til at svare, hvis de ender i en lortesag: man skal bare narre sig ud af den.
Men han tager ikke telefonen og svarer i stedet kortfattet i en sms, at han ingen kommentarer har:
Også hans to partnere i kommunikationsbureauet Schultz J & Goll, Peter Goll og Louise Helstrup Guldager, har indtil videre ikke reageret på vores spørgsmål.
Nu reagerer han
Efter denne artikel blev offentliggjort, har spindoktoren sendt dette svar til SE og HØR:
"Da I ringede til mig, havde jeg allerede en række aftaler og overvejelser, som jeg ikke kunne dele med jer. Jeg havde fortalt det til flere, men ikke til alle personer tættest omkring mig, og det var jeg i gang med. Derfor sagde jeg, som jeg gjorde."
"Det kunne jeg have gjort mere præcist og elegant, men jeg kunne og ville ikke dele yderligere informationer med jer, da I ringede."
"Jeg forstår, at I føler jer dårligt behandlet, og det beklager jeg. Men jeg gav det bedste svar, jeg havde i situationen med alle de hensyn, der var."
SE og HØR har nu bedt Kresten Schultz-Jørgensen om et svar på, hvordan ovenstående kan retfærdiggøre, at han vælger at gå ud på Facebook og tale med Ekstra Bladet - og ikke lever op til løftet, som han fredag gav til SE og HØR.
Det har derfor ikke været muligt at få at vide, om Kresten Schultz-Jørgensens manipulerende svar til en journalist er den gængse måde, at kommunikationsbureauet Schultz J & Goll laver pr-arbejde på.
Og om man som klient hos kommunikationsbureauet Schultz J & Goll derfor kan forvente at få samme råd, når man rammes af en lortesag: stik journalisten en plade, så du undgår, at der bliver skrevet om sagen?
Schultz J & Goll: Her er vores værdier og etiske principper
Ifølge hjemmesiden for Schultz J & Goll har firmaet en meget høj etik, hvor manipulation af journalister ikke er nævnt som metode.
I stedet lyder firmaets seks såkaldte værdier således:
Sådan sigter vi - eksklusivt: Vi har et tårnhøjt ambitionsniveau. Vi insisterer på at være de bedste. Vi gør op med middelmådighed. Vi tror på, at substans er vigtigere end form.
Sådan er vi - reelle: Vi agerer venligt, frisættende og empatisk overfor vores kunder, det omkringliggende samfund og hinanden. Vi hjælper, hvor vi kan, og står aldrig selv forrest i køen.
Sådan arbejder vi - drivende: Vi driver vores projekter proaktivt. Vi driver kundens projekter – og vi driver hinanden ved aktivt at melde os på banen. Altid med fokus på at skabe en reel forskel.
Sådan tænker vi – videbegærligt: Vi er ihærdige, omhyggelige og nysgerrige. Vi lytter, før vi taler. Vi undersøger tingene til bunds. Vi vil forstå substansen, der er til grund for udfordring og løsning.
Sådan agerer vi - med sans: Vi udviser flair og situationsfornemmelse – vi søger løsninger, der rummer æstetisk værdi og giver glæde, inspirerer og udfordrer. Vores tilstedeværelse matcher den givne situation.