Uhyggeligt foto: Pilot blev suget ud af fly
British Airways Flight nummer 5390 havde kun været på vingerne i 27 minutter, da det ufattelige og nærmest umulige skete:
Ud af det blå gik ikke bare ét, men hele to af cockpittets seks vinduer i stykker.
De splintreredes i syv kilometers højde – og i samme sekund blev flyets pilot – Tim Lancaster – suget ud ad det ene hul.
Det lyder som den visse død – og på mange måder burde Tim heller ikke have overlevet mareridtet, der varede i 22 uhyggelige minutter.
Men det gjorde han – og han fortsatte endda med at arbejde som pilot.
Artiklen fortsætter under billedet...
Dette billede er en rekonstruktion af den skæbnesvangre ulykke. Foto: Air Crash Investigation
Der var intet, der tydede på, at der var et mareridt under opsejling, da British Airways Flight 5390 lettede fra Birmingham Airport klokken 07:20. Destinationen var den spanske ferieby Malaga, men flyet og dets i alt 87 passagerer og besætningsmedlemmer nåede ikke at være i luften længe, før tragedien indtraf.
Dagen forinden havde mekanikerne nemlig begået en fatal fejl: Under monteringen af flyets cockpitvindue havde man brugt de forkerte møtrikker. Møtrikkerne var en halv millimeter for små.
Da flyet nåede 7.000 meter, bristede møtrikkerne derfor med et kæmpe brag, og to af vinduerne splitredes.
Trykket var så voldsomt, at Tim Lancaster blev suget ud af sit sæde og nu hang halvvejs ud ad vinduet.
Kun ved et rent mirakel lykkedes det hans medpiloter at holde fast i ham, mens de nødlandede flyet.
Artiklen fortsætter under billedet...
Et billede af det rigtige fly viser, hvordan vinduet var fuldstændig væk. Foto: NTSB
I alt nåede piloten at hænge ud ad vinduet i 22 mareridtslange minutter. Langt det meste af tiden var hans krop udsat for en temperatur på -17 grader.
Han pådrog sig frostskader og flere brud på armene, men overlevede altså den rædselsvækkende flyvetur. Dog husker Tim intet fra ulykken - han blev slået bevidstløs i det sekund, han fløj ud ad vinduet.
Flyulykken – der fandt sted 10. juni 1990 – er blandt andet blevet gengivet i National Geographic-programmet ”Air Crash Investigation: Blow Out” fra 2005.