Afvist i "Løvens Hule": Nu har Orkla investeret i Eace Gum
Det blev et "nej" fra samtlige investorer, da 26-årige Asbjørn Dencker Mangs Sørensen og Ziggi Harttung sidste år stillede op i "Løvens Hule" med deres tyggegummifirma, Eace Gum.
Det er iværksætterne dog rigtig glad for i dag - i stedet for en "løve", er det nemlig blevet til en investering fra madgiganten Orkla, der blandt andet tæller mærker som Quaker, Bähncke, Den Gamle Fabrik, Ribena og Beauvais.
- Det er held i uheld, at vi ikke fik en investor i "Løvens Hule". De bad os vende tilbage, men det kommer vi ikke til nu. Vi er ovenud lykkelige for, at Orkla har købt en ejerandel, siger Asbjørn Dencker Mangs Sørensen, der er medstifter og administrerende direktør i Eace Gum.
Artiklen fortsætter under billedet ...
Ziggi Harttung og Asbjørn Decker havde ingen succes i "Løvens Hule". Nu har Orkla købt en ejerandel af deres tyggegummifirma. Foto: Mathilde Brandi
Da opstartsvirksomheden deltog i "Løvens Hule", var tyggegummi med vitaminer i fokus - men med den nye aftale med Orkla er der en række nye, spændende tyggegummiprodukter på vej, afslører iværksætteren.
- De havde set os i "Løvens Hule", og så har det taget lidt tid med møder, før der er kommet en aftale på plads. Men nu er vi i fuld gang med at lave tyggegummi med nye funktioner, siger Asbjørn Dencker Mangs Sørensen, der sammenligner med de populære vitaminvand, der også findes med flere forskellige formål.
De to gutter bag Eace Gum er selv i målgruppen for vitamintyggegummiet: Det er nemlig tiltænkt unge som dem selv, som glemmer at tage vitaminpillen, efter de er fløjet fra reden.
Og det har været med til at skabe interessen hos Orkla.
- Eace Gum kommer med fornyelse - et nyt og spændende produkt til de unge. Forbrugerne kender os for en lang række kosttilskud, for eksempel UniKalk og Livol. Vi ønsker hele tiden at ligge i front på markedet. Derfor tænker vi innovatrion på mange måder, og medejerskab af en opstartsvirksomhed som Eace er oplagt, siger Ingri Wangen Ohlsen, der er administrerende direktør i Orkla Care Danmark.
- Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung er selv unge, og de rammer med deres anderledes produkt og design andre unge, som er åbne over for nye måder at tage kosttilskud på. Det er virkelig interessant.
Eace Gum er til stede i 800 danske butikker og har ambitioner om at komme ud i mindst 1.500 - også i Tyskland og de andre nordiske lande.
I øjeblikket kører opfølgningsprogrammet "Løvens Hule - velkommen til virkeligheden" på DR1 og DRTV. Foto: DR