Netflix mister abonnenter for første gang i et årti
Den populære streamingtjeneste Netflix har for første gang i over et årti mistet abonnenter.
Det oplyser selskabet tirsdag i en regnskabsmeddelelse.
I alt mistede Netflix 200.000 abonnenter i første kvartal. Det var langt fra streamingtjenestens egne forventninger om, at det ville få 2,5 millioner nye brugere i perioden.
Selskabet forudser også, at den negative udvikling fortsætter i andet kvartal.
Netflix har de seneste ti år ellers været en stabil vækstmotor for investorer, men det har krigen i Ukraine blandt andet rykket ved.
Således måtte selskabet i marts vinke farvel til 700.000 brugere, da det besluttede at suspendere sin tjeneste i Rusland på grund af konflikten.
Netflix aktie er faldet med 23 procent i eftermarkedet i kølvandet på tirsdagens udmelding.
Streamingtjenesten, der har 221,6 millioner brugere på verdensplan, mistede senest kunder i oktober 2011. Nu regner selskabet med at miste yderligere to millioner abonnenter i andet kvartal.
Det er på trods af, at hitserier som "Stranger Things" og "Ozark" vender tilbage på tjenesten i foråret.
Selv om Netflix har måttet vinke farvel til millioner af brugere, så voksede dets omsætning stadig med ti procent i første kvartal til 7,87 milliarder dollar.
Det svarer til godt 54 milliarder kroner og var en smule under analytikernes forventninger.
I samme periode havde Netflix en indtjening på 1,6 milliarder dollar eller cirka 11 milliarder kroner. Det var en smule bedre, end hvad analytikere havde forventet.
- Det store antal husstande, der deler profiler, kombineret med øget konkurrence, skaber udfordringer på omsætningen, siger Netflix i en udtalelse om de faldene brugertal.
- Det store covid-boost til streamingtjenesterne har også gjort billedet mere uklart indtil for ganske nylig.
Andre streamingtjenester som Roku og Disney har også registreret store fald på aktiemarkedet tirsdag.
Ifølge finansmediet Yahoo Finance vil den overraskende udmelding fra Netflix formentlig få analytikere til at gentænke deres forudsigelser for hele streamingbranchen, når den førende spiller på markedet tilsyneladende, har ramt et loft i brugerudviklingen.