Sport15. juli 2022

De er jo skind og ben: Så meget spiser en Tour de France-rytter

Selv om det ikke ser sådan ud, så spiser cykelryttere utrolig meget, mens de kører Tour de France
Rytterne indtager meget mad, mens de sidder på cyklen.
Rytterne indtager meget mad, mens de sidder på cyklen.
 Foto: Lionel Bonaventure/AFP/Ritzau Scanpix

Selv om det måske ikke ligner det, så ryger der meget mad indenbords hos cykelrytterne, der for eksempel kører Tour de France.

Rytterne lærer meget hurtigt, at der skal mad i maven, for at der også kan komme noget power ud af benene – ellers går de sukkerkolde og "sprænger i luften", som det hedder i cykeltermer.

Ekstra Bladet talte for nogle år siden med kokken Kim Rokkjær, der i flere år har været chefkok hos Trek-Segafredo-holdet, hvor Mads Pedersen kører.

Han fortæller, at rytterne indtager mellem 4.000 og 6.000 kalorier om dagen under Tour de France, mens en "tung" rytter kan forbrænde omkring 10.000 kalorier på en hård bjergetape. Til sammenligning forbrænder en "gennemsnitlig mand" (der endda vejer i omegnen af 15-20 kilo mere end Tour-rytterne) omkring 2.800 kalorier om dagen.

Der er dog forskel på, hvilke kalorier der ryger indenbords ved rytterne. Det nytter ikke noget at få kalorierne ind gennem for eksempel en BigMac-menu fra McDonald's.

Det skal komme fra kød, fisk, grøntsager og andre sunde ting.

– På de flade etaper kan de godt få almindelig ris og pasta. Men når de skal i bjergene, så slår vi over i fuldkorn, der ikke indeholder så meget stivelse og er lettere at nedbryde i kroppen, siger kokken, der også fortæller, at der ikke er den store forskel på menuerne.

Maden bliver ofte serveret i en buffet, men det er ikke sådan, at rytterne bliver begrænset og får at vide, hvor meget de må spise.

– Nej, nej. Rytterne ved godt selv, hvor meget de kan tåle. Det behøver jeg ikke at fortælle dem, fortæller han.

Herunder kan du se, hvordan en madplan for en Tour de France-rytter kan se ud:

Sådan ser en madplanen ud for en Tour de France-rytter

Klokken 09.00 – stor morgenmad: Rytterne spiser en stor morgenmad for at få lagt en bund til dagens strabadser. Menuen kan se således ud:
Havregryn med nødder, en omelet, et par sandwiches med ost og skinke, en lille skål yoghurt, en halv liter smoothie og en kaffe (gerne flere).

Klokken 10.30 – snack før etapen: Sidste chance for lige at få det sidste energi indenbords inden etapen. Det må ikke være for tungt.
Består af et stykke frugt, energibarer, vand og endnu en kop kaffe.

Klokken 12.00-17.00 – mad på cyklen: Rytterne skal sørge for at holde energiniveauet oppe i løbet af etapen for at kunne yde 100 procent.
Der er forskel på de flade etaper, hvor rytterne kan sidde på hjul og mere i læ i feltet kontra kuperede- eller bjergetaper, hvor der skal bruges mere energi.
​​​Maden på cyklen består af riskiks, en croissant med skinke og ost, energibarer, geler, flere dåser cola, flasker med vand med og uden elektrolytter.

Klokken 17.00 – lige efter etapen: ​​ For at få den bedst mulige restituering, begynder rytterne allerede at indtage vådt og tørt lige efter etapen.
Energidrik, cola, sandwich, riskis og/eller smoothie.

Klokken 20.00 – aftensmad: Om aftenen skal der for alvor nogle grøntsager og noget protein i systemet hos rytterne. Det er med til at fylde depoterne op til dagen efter, hvor der venter endnu en dag i sadlen.
Aftensmaden kan bestå af noget kød (bøf/kylling eller andet), en lille skål yoghurt og en stor salat.

Lige før sengetid – aftensnack: Selv om de ikke længere sidder på cyklen, så forbrænder rytterne stadig kalorier. Derfor skal der stadig fyldes lidt på, inden de går i seng.
Aftensnacken kan bestå af en lille skål yoghurt med cornflakes, en håndfuld nødder og et stykke frugt.

Og så starter dagen ellers forfra.

Kilde: WeLoveCycling.com

Sponsoreret indhold