Adidas har for milliarder af Yeezy-sko, som de ikke ved, hvad de skal gøre med
Adidas har lige nu et lager fyldt med sko, som de ikke ved, hvad de skal gøre med.
Og det er et problem for tøjgiganten, for der er for over otte milliarder kroner af sko.
Det skriver BBC.
Skoene er designet af Kanye West, som i samarbejde med Adidas lancerede den populære Yeezy-linje.
Gennem ni år spandt Adidas og den kontroversielle rapper guld på de mange udgivelser af sko, som blandt andet fik folk til at overnatte ude foran butikker i flere dage for at få fat i et par på udgivelsesdatoen.
Men samarbejdet fik en brat ende, da Kanye West blev diagnosticeret med bipolar lidelse og senere komme med opsigtsvækkende udtalelser. Grænsen blev nået for Adidas, da rapperen kom med antisemitiske kommentarer. Herefter valgte Adidas at stoppe samarbejdet med Kanye West, som nu officielt hedder Ye.
Nu står Adidas så tilbage med en række populære sko, som tøjgiganten overvejer, hvad de skal stille op med.
Flere muligheder har været oppe at vende, og de har været drastiske.
Forfulgt af skandaler
Også modehuset Balenciaga og tøjgiganten Gap har kappet båndene til Kanye West.
Det samme har CAA, som er et af Hollywoods største talentbureauer, gjort.
Ye er en prisbelønnet musiker, men har de seneste år også markeret sig gennem opsigtsvækkende, politiske udmeldinger.
Det har ad flere omgange fået ham ekskluderet fra forskellige sociale platforme.
Hans ekskone, Kim Kardashian, har tidligere forsvaret sin daværende mand i et længere opslag på det sociale medie Instagram, hvor hun understregede, at han er bipolar.
Kanye West har tidligere fortalt, at han fik stillet diagnosen i 2017.
Adidas’ chef, Bjørn Gulden, fortæller, at man har overvejet at brænde alle skoene, men det er hurtigt blevet droppet igen. Det samme er ideen om at give dem væk gratis, for værdien på mange af Yeezy-skoene er steget, hvilket har skabt et kæmpe marked for videresalg.
Bjørn Gulden siger, at man overvejer at sælge Yeezy-skoene og donere overskuddet til velgørenhed.
Går man med ideen om at sælge skoene, betyder det samtidig, at stjernerapperen skal have en del af overskuddet.
– Lageret med sko løber ingen vegne. Men vi skal ikke bare tage en beslutning for andres skyld. Vi skal tage en beslutning, når konsekvenserne af denne er det mest positive, som vi kan gøre, siger Bjørn Gulden, der overtog topposten i Adidas i november, efter danske Kasper Rørsted stoppede som chef.
– Der er så mange mennesker fra hele verden, der har en interesse i det her. Jeg har kun været involveret i det her i syv uger, og jeg føler mig ikke kvalificeret til at tage en beslutning, baseret på den viden jeg har.
Bruddet mellem Adidas og Kanye West har ifølge tøjgiganten kostet i omegnen af 4,5 milliarder kroner i de sidste tre måneder af 2022.
Ifølge Bloomberg har Yeezy-brandet stået for otte procent af Adidas’ totale salg, og tidligere har Adidas kaldt samarbejdet for “et af de mest succesfulde samarbejde i vores branches historie.”