Forført til fiasko: Fie Laursens nye forretningseventyr kritiseret af eksperter
Få hjælp af en multi award-vindende influencer til at starte din egen virksomhed.
Sådan lyder Fie Laursens tilbud på den ene af hendes instagramprofiler med brugernavnet fieforeverlivingdk.
Den 6. november kastede influenceren sig således ud i et nyt forretningseventyr, da hun blev en del af Forever Livings netværk af sælgere i Danmark.
Forever Living er en såkaldt multi level marketingvirksomhed, som sælger aloe vera-produkter og fungerer således, at man dels køber produkterne, som man selv sørger for at sælge videre og dels hverver andre sælgere.
Jo højere oppe i hierarkiet, du befinder dig, des flere penge tjener du.
Fie svarer på kritikken
SE og HØR har forelagt kritikken for Fie Laursen, som ikke mener, hun lover folk for meget, når hun med store armbevægelser fortæller, hvor mange penge, man kan tjene på at sælge Forever Livings produkter.
– Det er ens egen opgave at skabe salg. Ikke virksomhedens. De tilbyder blot en mulighed for at skabe en forretning. Lige meget hvad man arbejder med, kan man arbejde sig selv til tops, eller blive, hvor man startede, fortæller Fie til SE og HØR.
Influenceren mener ikke, det er misvisende, når hun lover guld og grønne skove i sine hvervekampagner på sociale medier.
– Nej, det synes jeg ikke. Man skal tænke positivt og tro på sig selv. Alle der starter ved godt, at de skal skaffe salg, og at de ikke er lovet noget andet end hvad de selv kan skabe, lyder modsvaret fra Fie, der som mentor står til rådighed for sine mentees alle døgnets 24 timer.
SE og HØR ville gerne have kastet lys over, hvor meget Fie selv har tjent på Forever Living, men hun har ikke svaret på spørgsmålet.
Taget op i podcast
Morten Svane og Morten Elsøe, som står bag den kritiske sundhedspodcast ”Slut med forbudt” har i seneste udsendelse stillet skarp på lige netop Fie Laursens nye forretningseventyr.
De to sundhedseksperter kritiserer Forever Living for vildledende markedsføring, da mange af deres såkaldte Forever Business Owners i deres hvervekampagner stiller folk i udsigt, at de kan tjene mange penge på minimalt arbejde.
Det appellerer ifølge ekspertduoen særligt til det sårbare segment, hvis kritiske sans er overdøvet af det desperat håb om at tjene penge. Og ofte tjener man ikke en krone, tværtimod, men mere om det senere.
Det er en rekrutteringsdrevet forretningsform, og det er i toppen, man tjener penge, og det minder ifølge Morten Elsøe og Morten Svane om det ulovlige pyramidespil – forskellen er blot, at der her sælges et produkt, og på den måde kan Forever Living holde sig inden for lovgivningens rammer.
Fie Laursen reklamerer i flotte vendinger for de ”livsomvæltende produkter”. De har udvundet mirakler på Fies medtagede barselshår, og siden hun er begyndt at drikke aloe vera, er hun helt sluppet af med oppustet mave.
Men mest af alt synes hendes strategi at gå ud på at hverve, har de to eksperter bidt mærke i.
Med sin søn på skødet toner hun frem i en video på Instagram, hvor hun appellerer til småbarnsforælderen.
– Hvad hvis jeg sagde, der var en virksomhed, der gjorde det muligt for dig at arbejde fra din laptop lige meget, hvor du er, skriver hun i instagramopslaget og fortsætter:
– Jeg er med min søn hver dag. Arbejder fra legepladsen, hjemmet, stranden, restauranter. Lige meget hvor vi er, behøver jeg hverken vælge arbejde eller min søn. Du kan gøre det samme, lyder budskabet.
I en anden video spørger hun: ”Hvem er klar til at arbejde hjemmefra?”, hvorefter hun foreslår at blive Forever Living-sælger – med hende selv som mentor.
Forleden holdt hun en spørgerunde på Instagram, hvor hendes følgere kunne stille spørgsmål til Forever Living.
Og her bedyrede Fie, at FBO’er havde tjent svimlende 500.000 euros på en måned. En anden bruger meldte ind, at vedkommende tidligere havde solgt Forever Livings produkter og havde tjent 45.000 kroner på en måned.
Svane og Elsøe noterer sig, at man under en spørgerunde sagtens kan stille sig selv de spørgsmål, man gerne selv vil svare på.
Med andre ord forsøger hun på bedste vis at sælge drømmen om et fleksibelt arbejdsliv med en fed hyre.
Under én procent
Men selv om der bliver lovet guld og grønne skove ved denne forretning, så skal man ikke kigge længe for at finde ud af, at det er en sandhed med modifikationer.
Det er rigtigt, at der er nogle få mennesker, der tjener styrtende på multi-level marketingidéen med de forskellige aloe vera-produkter.
Produkterne er nemlig ikke nogen, man kan finde på hylderne i butikker. De bliver solgt via selvstændige forhandlere, der rekrutterer hinanden og derved kan tjene flere penge, jo flere man rekrutterer. Derudover får man også en procentdel af den fortjeneste, dem, man rekrutterer, tjener.
Det er bare ikke sandheden for de fleste af dem, der når at handle produkterne ind i håb om at sælge det videre. For selv om skandaleinfluenceren og alenemor Fie Laursen lover, at man kan tjene store summer, så er det ikke tilfældet for de fleste.
Det kan du tjene ved Forever Living
I de fakta om indtjening, der fremgår på Forever Livings egen hjemmeside, står der, at 88,6 procent af dem, der køber produkterne IKKE tjener på at sælge produkterne.
Selv skriver de, at det er fordi mange vælger at blive sælger for at få rabatter på produkterne. Det er altså kun lige over 10 procent, der tjener penge ved at sælge Forever Living.
Her er det 69 procent af de 11,4 procent, der tjener omkring 720 kroner i gennemsnit om måneden, hvilket svarer til 8664 kroner om året.
30 procent af de 11.4 procent tjener i gennemsnit 10.242 kroner om måneden, hvilket svarer til 122.904 kroner om året.
Og så er der de få, de meget få. For under én procent af dem, der sælger Forever Living-produkter, kan blære sig med at tjene en pæn sum på det.
Under en procent (det er ikke oplyst om det er 0,9 eller 0,1 procent, af alle sælgerne, tjener nemlig i gennemsnit 195.592 kroner om måneden og kan derved indkassere omkring 2.347.142 kroner om året.
Alle disse beløb er bruttotal og inkluderer provision, rejsebonusser og den såkaldte Chairman’s bonus.
De skriver på deres hjemmeside, at disse tal ikke indgår fortjenesten fra salg til slutkunder, og de indeholder heller ikke skatter eller ”forretningsejerne” selv vælger at bruge på deres virksomhedsrelaterede udgifter.
Møder kritik
Tidligere har TV 2 kigget nærmere på forretningen, som har fået kritik for at minde om et ulovligt pyramidespil.
Det er dog ikke alle, der mener, at et firma som Forever Living er så lovligt, som det giver sig ud for at være.
I en artikel fra TV 2 fortæller økonomen Sanne Udsen, der har en ph.d. i erhvervsøkonomi og har skrevet en bog, der beskæftiger sig med network marketing, at hun ikke bryder sig om firmaet, da hun mener, det er et skjult pyramidespil.
Hun kritiserer, hvordan det er mennesker på toppen af pyramiden, der tjener penge på dem, der er lavere i hierarkiet.
– I almindelige virksomheder går pengene oppefra og ned. I pyramidespil og network marketing går de fra bunden og til toppen.
Familieforetagende
Fie Laursen er ikke den første i familien, der har kastet sig ud i det noget sagnomspundne forretningseventyr med produkterne.
Hendes storebror Boris Laursen, som hun ikke har meget kontakt til den dag i dag, forsøgte sig i sommeren 2022 med Forever Living.
-Jeg bygger det stærkeste brand nu, skrev han dengang på sin Instagram, hvor han postede en masse af produkterne.
Da SE og HØR dengang kontaktede Boris Laursen, var han dog ikke kommet så langt med sit forretningseventyr. Han var stadig ved at teste produkterne.
-Så må vi se, hvad næste skridt er, fortalte han til SE og HØR.
Noget kunne dog tyde på, der ikke var stor succes med salget, da der ikke er nogle produkter at spore på hans sociale medier den dag i dag.