Katherine Diez beskyldes for plagiat: Nu melder samarbejdspartnere ud
Det har blandt andet ført til, at hendes tidligere arbejdsplads Berlingske vil undersøge, om hun også har plagieret i sit arbejde for dem.
Nu melder flere af influencerens tidligere samarbejdspartnere, som hun har reklameret for på Instagram, sig på banen.
Blandt andre forlaget Gyldendal, som Katherine Diez har anmeldt Claus Hjort Frederiksens bog "Livvagten" for.
Overfor SE og HØR understreger marketingchef Ane Billeskov, at Diez ikke kommer til at anmelde flere bøger for forlaget lige foreløbig.
- Vi har ingen planer om at genoptage samarbejdet, lyder den korte og kontante melding.
Tager det alvorligt
Også den litterære festival Bogforum har flere gange figureret som reklame på Katherine Diez' Instagram-profil i løbet af 2023.
Til SE og HØR lyder det fra kommunikationschef Kaspar Mørk Arianto, at man hos Bogforum ønsker at komme til bunds i sagen og gerne hører fra Katherine Diez i kølvandet på beskyldningerne.
- Som mange andre navngivne, kommercielle samarbejdspartnere vil vi naturligvis rigtig gerne til bunds i sagen. Derfor ser vi frem til at høre fra hovedpersonen selv og ikke mindst til resultaterne af Berlingskes undersøgelser, da vores primære formål altid vil være at sikre Bogforums troværdighed. Det gælder både i eventet selv, vores egen kommunikation og i de eksterne samarbejder, vi indgår.
Kaspar Mørk Arianto mener dog ikke, at der er grund til at tro, at beskyldningerne om plagiat også gælder Diez' arbejde for BogForum. Han lægger dog vægt på, at plagiering er noget man tager alvorligt.
- Dog er det vigtigt for os at understrege, at emner som ophavsret og plagiering er noget vi tager særligt alvorligt som kendt aktør og samlende kraft i en branche som vores, hvor værdien netop ligger i det skrevne ord.
SE og HØR har forsøgt at række ud til Katherine Diez for en kommentar, men hun er i skrivende stund ikke vendt tilbage på henvendelsen.
Sket før
Det er ikke første gang, at Katherine Diez er kommet i søgelyset i forbindelse med et reklamesamarbejde.
Tilbage i juni 2023 talte influenceren varmt om motionsmaskinen fra "InfraSlim", hvor hun berettede om en vild kalorieforbrændning.
Efterfølgende blev hun dog mødt af voldsom kritik, da flere eksperter på området stemplede det som værende "meget urealistisk".