Kendte30. januar 2024

Umut Sakarya anklages for skjult reklame: Det er min airfryer

Kendiskokken bliver kritiseret af Forbrugerrådet Tænk. Selv mener Umut ikke, at der er noget som helst at komme efter
For at kunne vise dig denne video, beder vi dig acceptere marketing og statistik cookies.
Umut Sakarya skal giftes med Johanne Havnshøj. Hør dem sætte ord på bryllupsplanerne i videoen.
 Video: Mikael Rieck

Der lå airfryers i bunkevis under juletræet i de danske hjem sidste år. Den nye køkkendille går med andre ord sin sejrsgang i øjeblikket.

Hvis man loyalt følger med på Umut Sakaryas digitale platforme, vil man vide, at den transportable miniovn også er nået hans køkken.

Det er således umuligt at tune ind på en af hans kanaler uden at falde over en opskrift på mad, som er tilberedt i hans Philips airfryer.

Det har Forbrugerrådet Tænk også lagt mærke til, skriver DR.

Den 15. november postede kendiskokken sit første sponsorerede opslag i samarbejde med Philips. Menuen stod på perfekt pulled pork tilberedt i Philips Airfryer Combi 7000 XXL Connected, som der står i opslaget.

Ifølge DR har han siden postet 20 opslag med Airfryeren i fokus, men det er kun fem af gangene, han har anført det som værende reklame, og det er ifølge seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk Marie Frank-Nielsen et klokkeklart brud på markedsføringsloven.

Jan Trzaskowski, der er professor i markedsføringsret ved Copenhagen Business School, bakker hende op, mens Umut afviser alle anklager.

På Instagram tager han bladet fra munden og forklarer i en længere klamamse, at han har sit på det tørre.

For under sit samarbejde med Philips blev Umut så glad for sin airfryer, at han valgte at købe den fri. Det er nu ifølge YouTube-kokken hans maskine, og han er, efter sin egen opfattelse, fri til at lave så mange videoer af mad lavet i airfryeren, som han har lyst til uden at markere det som reklame.

Philips var ligeså begejstret for samarbejdet som Umut, og virksomheden henvendte sig igen for at indgå et nyt sponsoreret samarbejde. Umut postede som aftalt en stribe opskrifter med Philips' hypede køkkenmaskine i centrum og markede dem som reklame, som Forbrugerombudsmanden forlanger.

Eksperterne påpeger over for DR, at Umut plejer sit samarbejde med Philips, når han bliver ved med at bruge airfryeren, men det argument giver Umut ikke meget for. De mener, han fortsat bør markere opslagene som reklame.

- Det ville jo svare til, at jeg efter endt samarbejde med Tulip om deres bacon (som jeg også tidligere har reklameret for), for tid og evighed skal reklamemarkere ligeså snart en pakke Tulip Bacon optræder i mine fremtidige madlavningsvideoer.

Sponsoreret indhold