Kendte13. februar 2024

Cecilie Haugaard reagerer på kritik: Den seneste uge har virkelig påvirket mig

Influenceren sætter for første gang ord på sin situation, siden hendes bog ”Instagrim” udkom
Cecilie Haugaard til Elle Style Award 2023.
Cecilie Haugaard sætter ord på sin oplevelse med at udgive bogen "Instagrim".
 Foto: Lars H. Laursen

LÆS OGSÅ Anna Thygesen om Cecilie Haugaards "forsvar": Det er varm luft

Det er ikke sjovt at ende i en shitstorm, og de fleste som gør, vælger deres ord med omhu.

Det er også tilfældet for den 33-årige model og influencer Cecilie Haugaard, der for nylig har udgivet bogen ”Instagram – Styr de sociale medier, så de ikke styrer dig”.

Bogen fik, allerede før sin udgivelse, kritik, da flere har ment, at bogen bygger på hykleri, når Cecilie Haugaard selv er med til at skabe et falsk virkelighedsbillede på sociale medier.

Siden udgivelsen den 8. februar har der været forholdsvis stille his Cillemouse-profilen, som Haugaard kalder sig selv på Instagram.

Men tirsdag aften er der givet lyd fra hovedpersonen.

Det er meget passende gjort på Instagram, hvor influenceren i to et halvt minut forklarer sine tanker om og modtagelsen af bogen til sine følgere.

Her gør hun det klart, at tiden efter hendes deltagelse i ”Deadline”, der begyndte turen i de negative mølle, har gjort indtryk.

– Jeg tror ikke, jeg behøver at fortælle, hvordan den seneste uge virkelig har påvirket mig,

– Jeg har virkelig lært meget den seneste tid. Blandt andet hvordan jeg i den grad kunne være lykkedes med at få kommunikeret budskaber fra min bog langt bedre ud til jer, begynder Cillemouse efter en dyb indånding.

Herefter gør hun det klart, at hun hverken er blind eller døv over for kritikken, som er rejst over hendes bog. Hun forstår derimod godt, at man kan sidde tilbage med indtrykket af, det er paradoksalt, at en influencer sætter fokus på sociale medier.

– Men på den anden side så kan man måske også argumentere for, at jeg om nogen har indgående kendskab til de medier – netop på grund af mit arbejde, lyder det fra Cillemouse.

I bogen snakker hun med flere eksperter på området – eksperter der ved meget mere end hende selv om sociale medier. Det er deres råd og budskaber, som hun håber, at folk vil sidde tilbage med, når de har læst bogen.

– Kort sagt, så er bogens ærinde, at være med til at ruste os brugere, så vi kan tage styring over sociale medier, og ikke lade dem tage styring over os. Uanset hvilket indhold, vi møder derinde, slutter hun af.

Flere anmeldelser af Cecilie Haugaards bog har haft hårde ord med på vejen. Blandt andet kaldte Informations anmelder bogen for tonedøv.

Forlaget bag "Instagrim", Lindhardt og Ringhof, har efter kritikken taget Cillemouse i forsvar. Blandt andet ved at skrive, at de "100 procent står på mål" for projektet.

Sponsoreret indhold