Nyheder15. december 2004

FOLKESKOLENS FALLIT

Centralt i den danske folkesjæl finder man den klippefaste tro på, at vi danskere nok er en lille smule bedre end alle andre. Som en konsekvens heraf bilder vi os ind, at omverdenen har et brændende ønske om at lære af OS – og at det modsatte nok ikke er påkrævet.
https://imgix.seoghoer.dk/media/14232eb1e2a0439b81d04e9f836d43b0.jpg

En gang imellem viser det sig så, at vi ikke har så meget at have al selvsikkerheden i. Tag nu bare folkeskolen - som vi i årevis har bildt hinanden ind var verdens bedste.Nu er det så i den såkaldte PISA-undersøgelse med deprimerende klarhed blevet dokumenteret, at vores folkeskole halter langt, langt bag efter skolerne i de lande, vi ellers gerne vil sammenligne os med.Det er direkte katastrofalt, at Danmark på skolefronten rangerer blandt lande, man ikke engang kan kalde udviklede. Det er katastrofalt, at mange af vores børn forlader skolen uden de mest elementære færdigheder i læsning, skrivning og regning.Reaktionen på undersøgelsen er også deprimerende - om end forventelig. For helt rituelt lyder forsvaret fra diverse skolefolk, at så kan folkeskolen så meget andet. Nemlig at gøre eleverne til "hele mennesker", opøve dem i "problemløsning" samt at fremelske deres "kreative, innovative" evner.Undskyld mig: Det er en forfærdelig omgang klidmoster-snak fra nogle pædagoger, der åbenbart ikke VIL indse, at folkeskolens fornemste opgave er at give eleverne nogle basale færdigheder.I øvrigt er der vel ikke nogen modsætning mellem at være et "helt menneske" og så kunne regne, skrive og læse. Eller hvad?Skulle vi ikke vedtage én gang for alle, at halvfjerdserne for længst er et overstået kapitel - og at den blødsødne hvad synes du selv-pædagogik også burde være det?Skulle vi med andre ord ikke hurtigst muligt se at anskaffe os en folkeskole, hvor børnene igen lærer noget? Jeg synes det ærlig talt.

Sponsoreret indhold