Temu til tops: Tredjemest populære handelsplatform i Danmark
Den kinesiske handelsplatform Temu var den tredjemest populære blandt danske forbrugere i årets første kvartal.
Det skriver Børsen på baggrund af tal fra Dansk Industri.
Dansk Industri følger området med hjælp fra Epinion. I undersøgelsen er 3151 personer blevet spurgt om, hvilken webshop de foretog deres seneste onlinekøb hos.
Zalando var den klart mest populære med 5,5 procent. På andenpladsen ligger Matas, hvor 2,6 procent senest havde handlet, mens Temu følger lige efter med 2,4 procent.
Den kinesiske platform var dermed mere populær end både Boozt, Wolt og H&M.
- Det betyder, at vi har endnu en international spiller, som går ind og konkurrerer om de danske online-forbrugeres pengepung, siger Mie Bilberg, chefkonsulent i Dansk Industri.
Ifølge Børsen blev Temu stiftet i 2022 af den kinesiske milliardær Colin Huang. For syv måneder siden blev platformen tilgængelig i Danmark.
Gennem Temu sælges der produkter direkte fra producenter til forbrugere.
Tidligere har Forbrugerrådet Tænk frarådet danskere at købe produkter til børn på platformen.
Det skyldes, at paraplyorganisationen Toy Industries of Europe (TIE), i en test vurderede at 18 ud af 19 stykker legetøj fra Temu var farlige for børn.
Der var ifølge organisationen mulighed for, at børn kunne skære sig, blive kvalt eller blive udsat for farlig kemi.
Mie Bilberg nævner at flere platforme, som ligner Temu, tidligere har været en del af top ti. Det gælder blandt andet Wish og Shein.
- Det har været nogenlunde den samme motor, de har haft. De går ind og dominerer markedet med at opkøbe alt, hvad de kan finde af online annonceringsmuligheder, siger Mie Bilberg.
- Wish har ikke været så dygtige til at skabe loyale kunder. Vi ved ikke, om Temu kommer til at være bedre til det, lyder det videre.
Over for Børsen har Obsidian Digital, der er et digitalt markedsføringsbureau, tidligere vurderet, at Temu har fået prisen for at annoncere gennem Google til at stige med 40 procent.
Og det kan gå hårdt ud over virksomhederne, fortæller Mie Bilberg.
- Når man pludselig ikke får adgang til digitale annonceringsmuligheder, fordi det er opkøbt til anden side, mangler man noget trafik, som man plejer at drive sit salg med, siger hun.