Gina Tricot i modvind: Beskyldes for greenwashing
Et sted uden for Kalundborg står 503 træer og er blevet omdrejningspunkt i en sag, som det svenske medie SVT har offentliggjort tirsdag.
Det drejer sig om et bæredygtighedsinitiativ, som den svenske tøjkæde Gina Tricot - der også driver 14 butikker i Danmark - søsatte i 2022.
Under navnet "Gina Tricot Forest" lovede butikskæden at plante sin helt egen skov og fik blandt andet den kendte svenske influencer Bianca Ingrosso til at reklamere for initiativet.
Men SVT's undersøgelser viser, at "Gina Tricot Forest" blot udgør en mindre del af en beplantning på 17.600 træer ved Kalundborg, der ejes af 20 virksomheder og 150 privatpersoner i fællesskab.
Gina Tricots andel udgør bare 503 træer. Det får professor emeritus Matts Lindbladh fra Sveriges Lantbruksuniversitet til at kalde bruge begrebet "greenwashing" om kampagnen - altså at selskabet markedsfører sig med falske, lånte klimafjer.
Han mener, at Gina Tricots påståede satsning på biodiversitet og klima ikke lever op til de fine ord.
- Et firma, der er så stort som Gina Tricot, kan man forvente sig meget mere af end at købe en så lille andel og så få træer, siger han til SVT.
Mats Lindbladh mener ikke engang, at man kan kalde de 503 træer for en skov.
Det kræver ifølge en international definition, at der er tale om et areal på 0,5 hektar, og træerne i Kalundborg fylder kun en tredjedel af det krævede areal.
Hos Gina Tricot, der omsætter for knap 1,2 milliarder danske kroner om året, beklager global bæredygtighedschef Rebecca Watkins kampagnens ordlyd.
- Formuleringen er uheldig. Vi skulle have formuleret os anderledes og har snublet her, siger hun til SVT.
Ifølge SVT har de 503 træer kostet Gina Tricot 80.000 kroner. Bianca Ingrosso, der har 1,4 millioner følgere på Instagram, har ikke villet kommentere samarbejdet med Gina Tricot.
En ekspert vurderer over for SVT, at det har kostet mellem 5 og 10 millioner svenske kroner for Gina Tricot at indgå markedsføringssamarbejdet med Ingrosso