Dine penge5. september 2024 (opd. 6. september 2024)

Her hæver Elgiganten prisen på alle ordrer: Før var det gratis

Tidligere var det gratis at hente bestilte varer i butikken - men det er slut nu
Hvis du vil bestille varen, inden du kommer ind i butikken, skal du betale mere for alt.
Hvis du vil bestille varen, inden du kommer ind i butikken, skal du betale ekstra for alt.
 Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

LÆS OGSÅ: Stor ændring i køledisken

- Velkommen til en hyggelig handel!

Sådan har Elgiganten hidtil markedsført firmaets Klik & Hent-service. Men i dag er det mere retvisende at udvide sloganet med et "...som du betaler ekstra for".

For hvor det tidligere har været gratis at bruge servicen, når du bestiller din nye mobiltelefon eller fladskærmen på nettet - men selv henter i butikken - så koster det nu penge.

Uanset købets størrelse er der hen over sommeren lagt et gebyr på 29 kroner pr. bestilling. Gebyret er det samme, uanset hvor lidt eller meget du bestiller for.

Ifølge Elgiganten er forklaringen på gebyret, at ordningen er så stor en succes - og meget eftertragtet, hvilket giver ekstra arbejde:

"Klik & Hent er en leveringsform rigtig mange kunder er glade for. Især efter pandemien har vi set denne serviceform stige betragteligt."

"Servicen har samtidig udviklet sig til, at vi i dag kan levere indenfor 30 min. Det betyder, at vi bruger betydelig flere bemandingsressourcer i vores varehuse på at levere denne service."

Ups - der steg prisen lige for at komme ned i butikken og hente varen. Eneste gratis mulighed er nu, at du går ned i butikken og håber på, at varen stadig er der. Ellers skal du som her betale 29 kroner for en service, der før var gratis.
Ups - der steg prisen lige for at komme ned i butikken og hente varen. Eneste gratis mulighed er nu, at du går ned i butikken og håber på, at varen stadig er der. Ellers skal du som her betale 29 kroner for en service, der før var gratis.
 Skærmdump

Hos konkurrenten POWER er det stadig gratis at hente sine varer i butikken, hvis man har bestilt dem på nettet. Men det kan ændre sig.

- Som situationen er lige nu, har vi ikke et lignende gebyr i POWER, men jeg vil ikke afvise, at det er noget, vi på et tidspunkt kunne finde på at indføre, siger Jesper Boysen, adm. direktør i POWER til SE og HØR med samme forklaring som hos Elgiganten:

- Vi bruger mange interne ressourcer på at løbe rundt i butikken og plukke varer til vores kunders Click & Collect-reserveringer, så ideen giver mening. Men indtil videre er den service altså gratis i POWER.

Her er det (også) gratis

Det er ikke kun hos POWER, at man indtil videre holder fast i, at det skal være gratis at hente en bestilt vare i butikken.

Hos for eksempel JYSK er det gratis at hente varerne. Også hos Imerco har man den politik.

I nogle kæder har dog sat en beløbsgrænse på, hvor ordrer på 499 koner eller mere gør det gratis - bestiller du for mindre, skal du betale. Det gælder for eksempel i Føtex og IKEA.

Sponsoreret indhold