Hård kritik af kong Frederiks klimahykleri: De har et stort ansvar
LÆS OGSÅ: Kong Fredes klimahykleri
Kong Frederik misser sjældent en chance for at slå et slag for klimaet, når han er ude på officielle opgaver.
Det er nemlig blevet lidt af en mærkesag for det danske kongehus at slå sig op på "at bekæmpe klimaforandringerne", som kongen selv har udtalt tidligere i år.
Alligevel bruger de dog fortsat både fly og skib til at transportere dem selv rundt på arbejde i stor stil – to transportmidler, som ikke just er kendt for klimavenlighed.
Eksempelvis viser en opgørelse fra Forsvaret, at Kongeskibet Dannebrog på bare seks måneder i 2024 har udledt 156 kubikmeter diesel – hvilket ifølge klimaforsker og professor på Aarhus Universitet, Peter Langen, svarer til hele 400 tons Co₂ – eller dét, som 50 danskere udleder i løbet af et helt år.
Og det er altså for dårligt, at kongehuset prædiker klimavenlighed samtidig med, at de selv udleder så meget Co₂. Sådan lyder kritikken fra både Enhedslisten og Alternativet overfor SE og HØR.
Opfordrer til en plan
Enhedslistens profil, Rosa Lund, mener blandt andet, at kong Frederik må tage ved lære af hans egne ord:
– Kongen har jo selv skrevet en bog, hvor han snakker om at tage ansvar for klimaet. Så må han jo walk the walk (også selv gøre det, red.) siger EL-profilen Rosa Lund blandt andet.
Alternativet mener også, at kongehuset har et særligt ansvar for at være rollemodeller, når det kommer til C02-udledningen. Det fortæller partiets klimaordfører, Sasha Faxe.
Klima-Kongen: Så ofte italesætter han det
Kong Frederik taler ofte om at redde klimaet og gøre en forskel i kampen mod klimaforandringerne.
SE og HØR har her samlet en oversigt over en række af de gange, hvor han har markeret sig i den retning:
- Under et klimafremstød i Polen i januar 2024, fortalte kong Frederik i en tale, at han ville "fokusere på at bekæmpe klimaforandringer".
- I slutningen af maj blev han protektor for Copenhagen Climate Ministrial, som er et danskinitieret internationalt klimatopmøde.
- Under en gallamiddag på det norske kongelige slot i forbindelse med kongeparrets andet officielle statsbesøg i maj udtalte kong Frederik, at det ville kræve "større bevidsthed af, hvordan man bruger og bevarer naturen", hvis de nordiske lande skal nå deres klimamål.
- I december 2023 deltog kong Frederik i det internationale klimatopmøde i Dubai.
- Under klimatopmødet i Dubai udtalte han til TV 2, at det var vigtigt, at "vi alle var opmærksomme på", hvad vi kunne gøre af "små ting" i hverdagen.
- I sin bog "Kongeord", der udkom i starten af året, adresserer kong Frederik af flere omgange klimakampen. Blandt andet skriver han, at kongeparret er "optaget af at kunne medvirke til at give jordkloden videre til den næste generation i god stand".
– Selv om kongen ikke havde påtaget sig titlen som klimakonge, så har kongehuset som statsbetalt institution et stort ansvar for at gå forrest i den grønne omstilling. Sagen sætter en fed streg under det faktum, at rige mennesker udleder markant mere CO₂ end størstedelen af befolkningen.
Svarer til 50 danskere
Faktisk er det ikke sådan, at Kongeskibet Dannebrog er særlig slemt, når det kommer til Co₂-udledning, sammenlignet med andre skibe.
Men det er dog stadigvæk en meget høj C02-udledning fra én familie. Det forklarede Peter Langen til SE og HØR onsdag:
– Afhængigt af hvordan man opgør det, så lægger danskere på 7,5 tons om året. Det svarer til, at Kongeskibet har udledt cirka lige så meget som 50 gennemsnits danskere.
– Er det meget? Det lyder af meget.
– Det er svært for mig at svare på, om det er meget. Man kan sige, det kommer an på, hvad formålet er. Der er masser forskellige aktiviteter, som udleder en masse Co₂. Det svarer til i omegnen af 100 flyveture til New York og tilbage igen, fortæller Peter Langen og fortsætter:
– Og det er klart, hvis alle familier havde sådan et forbrug, så ville det være alt for meget til, at vi på nogen måde kunne håbe på at få styr på klimaforandringerne.
SE og HØR har også spurgt Moderaterne, Venstre, Socialdemokratiet, Liberal Alliance og De Konservative, hvad de mener om sagen. Ingen af dem er dog vendt retur endnu.
Ikke første gang
Men det er altså ikke kun i forbindelse med sejlads, at kongen – og kongefamilien generelt – udleder en del Co₂.
Ofte, når de skal fragtes på arbejde i forbindelse med officielle opgaver, så fragtes de nemlig også i Forsvarets helikoptere eller fly. På statens regning.
Især den klimaelskende kong Frederik er tidligere blevet kritiseret på baggrund af flyturene. Blandt andet kritiserede miljøorganisationen NOAH kongen tilbage i januar, da han rejste på klimafremstød i Polen i et af Forsvarets fly.
– Når han skal ud og tale pænt om klimaet, så skal han lære at bruge de eksisterende transportmuligheder. Det er pinligt efter den anden sag, hvor han fik kørt sin kronebil til Aalborg, mens han selv blev fløjet. Han skal lære lidt mere om, hvordan man tager hensyn til miljøet, som han siger, han er interesseret i, udtalte NOAH's talsperson, Ivan Lund Pedersen, til Ekstra Bladet.
SE og HØR har været i kontakt med kongehuset, som oplyser, at de ikke ønsker at medvirke i artiklen.