RealityI går

Elvira Pitzner og Mortada Haddad har taget stor beslutning inden datterens ankomst

På et Instagram-opslag fortæller Mortada Haddad, at man ikke skal forvente at se deres kommende datter så ofte på de sociale medier
Elvira Pitzner og Mortada Haddad har taget en beslutning om at lade være med at vise datteren for meget frem på de sociale medier. Det skriver Mortada i et opslag på Instagram.
Elvira Pitzner og Mortada Haddad har taget en beslutning om at lade være med at vise datteren for meget frem på de sociale medier. Det skriver Mortada i et opslag på Instagram.
 Foto: Gregers Overvad

LÆS OGSÅ: Elvira rørt: Mortada og veninderne overraskede hende

Den 24. april afslørede Elvira Pitzner og Mortada Haddad, at de ventede deres første barn.

Sidenhen har parret afslørede, at de venter sig en pige, og at de også er blevet enige om et navn.

For knap fem måneder siden fortalte Elvira Pitzner i et interview med Politiken, at hun havde tænkt en del over, i hvilket omfang datteren skulle deles på Instagram.

Dengang var der stadig ikke helt kommet en afklaring på det, men nu skriver Mortada Haddad på Instagram, at parret har truffet en beslutning.

- Vi lever i en tid, hvor sociale medier er allestedsnærværende, og hvor eksponering er en valuta. Men spørgsmålet om, hvorvidt vores datter skal være en del af denne eksponering, kræver en dyb forståelse af, hvad der er bedst for hende i det lange løb.

- Det er ikke blot et spørgsmål om popularitet eller økonomisk gevinst – det er et spørgsmål om at beskytte hendes sjæl fra det, der er flygtigt og overfladisk.

Kigger man Instagram igennem kan man finde mange eksempler på influenceren, som ikke er blege for at bruge deres børn som mere eller mindre ”reklamesøjler”.

Og selv om Elvira Pitzner er vant til at leve i en verden, hvor kameraer følger nærmest alt hun foretager sig, er det ikke noget, som Mortada og Elvira ønsker for deres datter.

- Når influencers deler deres børns liv, opstår en farlig glidebane, hvor grænsen mellem kærlig deling og udnyttelse udviskes. Det er fristende at se på de umiddelbare fordele – flere følgere, flere likes, større indtjening – med hvad koster det i sidste ende?

- For i det øjeblik, vi begynder at gøre vores børn til produkter, risikerer vi at miste det, der virkelig betyder noget: deres personlige frihed og udvikling.

I stedet skriver han, at det er deres pligt at opdrage datteren med en ”fast forankring i stærke værdier”.

Når parret derfor deler øjeblikke fra deres datters liv på de sociale medier, skal de ifølge Mortada huske at sætte hendes trivsel først og tænke på, om de deler noget af datteren for deres egne behov for anerkendelse, eller for datterens skyld.

- Vi vil gerne dele små glimt af hendes liv, men hun må aldrig blive et middel til eksponering.

- Det er vores største ansvar at udstyre hende med de værdier, der gør hende i stand til at navigere klogt i en kompleks verden. Det ansvar tager vi dybt alvorligt, slutter Mortada Haddad opslaget af med.

Sponsoreret indhold