Fans raser over forsinket "Robinson"-finale - nu svarer Viaplay endelig
LÆS OGSÅ: Viaplay i "Robinson"-brøler: Delte ved en fejl finaleafsnittet i nat
Det har ikke været nemt at være "Robinson Ekspeditionen"-fan eller -deltager det sidste halvandet døgn.
For mens Viaplay havde lagt en plan om at udgive finaleafsnittet på streamingtjenesten samtidig med, at det blev vist på TV3 klokken 20 - og dermed undgå spoilers så vidt muligt - så var det ikke det, der skete.
Først blev finalen frigivet alt for tidligt på Viaplay. Midt om natten og omkring 18 timer før tid. Der lå den tilgængelig i cirka fem timer, før fejlen blev opdaget, og afsnittet blev pillet ned igen. Det var dog nok til, at flere nåede at se det, kontakte de medvirkende med beskeder og dele navnet på vinderen i diverse kommentarfelter.
Et lokalmedie nåede også at udgive en artikel, som blev slettet igen.
Da aftenen så endelig oprandt, og seerne sad klar klokken 20, var det kun på TV3, finalen blev vist. På streamingtjenesten var afsnittet helt forsvundet og stod ikke engang som værende på vej.
Efter 20 minutters tid var tålmodigheden mere end godt opbrugt hos flere betalende kunder og "Robinson Ekspeditionen"-fans, som dog kunne berette, at Viaplay havde lagt et banner ind med teksten "Dagens afsnit af Robinson Ekspeditionen bliver forsinket. Tak for din tålmodighed".
Omkring klokken 21 - en time forsinket - kunne dem, der ikke havde TV 3, endelig også blænde op for finalen.
Mens Viaplay ingen kommentarer havde til nattens svipser, hvor finalen kom for tidligt ud på streamingtjenesten, er stemningen anderledes oven på fejl nummer to.
Til SE og HØR beklager chefredaktør Flemming Fjeldgaard og forklarer, at forsinkelsen skyldes en menneskelig fejl.
- Vi er naturligvis meget ærgerlige over og beklager, at finaleafsnittet i går blev vist med forsinkelse på Viaplay. Det skyldtes desværre en menneskelig fejl, og vi har fuld fokus på at minimere fejlmeldinger som denne og optimere vores platform, så vi kan skabe den bedste oplevelse for vores kunder.
Samtidig fortæller han, at netop "Robinson Ekspeditionen" er en af Viaplays højdespringere - og at populariteten i år er steget.
- Vi bestræber os på at levere underholdning, som vores brugere elsker og gerne vil se. "Robinson Ekspeditionen" er et fantastisk eksempel på en enorm seersucces, der både rammer bredt og har stor loyalitet. På 25. år er programmet stadig en af vores top-performere, og ifølge Den Danske Seermåling klarede denne sæson af Robinson sig markant bedre end de seneste tre sæsoner – faktisk løftede den sig med næsten 50 procent i et marked, hvor seningen samtidig er faldet med næsten 15 procent.