KendteI går

Jas & Mika bruger babyen Elina som reklamesøjle: - Det ligner en overtrædelse af loven

I weekenden lagde influencerkometerne Jas & Mika en video ud på sociale medier, hvor de brugte deres otte måneder gamle baby som reklame for smykker. Siden har de fjernet videoen, og nu får den kras kritik af ekspert
Siden de blev forældre i april, har deres Instagram-konti været godt og grundigt fyldt med deres barn, Elina.
Siden de blev forældre i april, har deres Instagram-konti været godt og grundigt fyldt med deres barn, Elina.
 Foto: Mikael Rieck

LÆS OGSÅ: Trods advarsler: Derfor deler vi vores børn på sociale medier

Et af Danmarks absolut mest populære influencerpar hedder Jas & Mika.

De har hundredetusindevis af følgere på tværs af flere platforme, og de spinder guld på at være influencere og forretningsfolk.

I april blev de forældre til Elina, og parret er nu begyndt at bruge deres lille pige som reklamesøjle for deres egen smykkevirksomhed Schultz.

Det gjorde de så sent som i weekenden i en video, som både Jasmin Lind og Mika Schultz lagde ud på deres offentlige Instagramprofiler med henholdsvis 257.000 og 105.000 følgere.

I videoen kunne man se søde Elina sidde i en højstol, mens mor og far præsenterer hende for et stykke legetøj og et smykke. Elina skal nu vælge, hvad der er mest interessant.

Det sker i alt seks gange.

Hvorfor det kan problematiseres, forklarer professor i markedsføringsret ved Aalborg Universitet Jan Trazkowski. SE og HØR har sendt ham videoen, og han siger:

- Ifølge markedsføringsloven er det ulovligt at anvende børn og unge under 15 år i markedsføring, medmindre børnene indgår i en naturlig sammenhæng, forklarer han og fortsætter:

- Der er ingen naturlig sammenhæng mellem at bruge et barn, der er født i april, når der skal reklameres for halskæder, ringe eller ure. Børn i den alder bruger ikke ringe eller halskæder, og de kan ikke klokken. Det ligner en overtrædelse af loven.

Allerede i går kontaktede SE og HØR Jasmin, da flere på internettet rettede kritik af reklamevideoen.

Hun valgte ikke at svare på vores henvendelse, men hun og influencermanden Mika Schultz slettede i stedet videoen fra deres enorme sociale kanaler.

SE og HØR har igen i dag kontaktet Jasmin og forelagt professorens udtalelser, men hun er i skrivende stund ikke vendt tilbage.

Sponsoreret indhold