Jas & Mika bruger babyen Elina som reklamesøjle: - Det ligner en overtrædelse af loven
LÆS OGSÅ: Trods advarsler: Derfor deler vi vores børn på sociale medier
Et af Danmarks absolut mest populære influencerpar hedder Jas & Mika.
De har hundredetusindevis af følgere på tværs af flere platforme, og de spinder guld på at være influencere og forretningsfolk.
I april blev de forældre til Elina, og parret er nu begyndt at bruge deres lille pige som reklamesøjle for deres egen smykkevirksomhed Schultz.
Det gjorde de så sent som i weekenden i en video, som både Jasmin Lind og Mika Schultz lagde ud på deres offentlige Instagramprofiler med henholdsvis 257.000 og 105.000 følgere.
I videoen kunne man se søde Elina sidde i en højstol, mens mor og far præsenterer hende for et stykke legetøj og et smykke. Elina skal nu vælge, hvad der er mest interessant.
Det sker i alt seks gange.
Hvorfor det kan problematiseres, forklarer professor i markedsføringsret ved Aalborg Universitet Jan Trazkowski. SE og HØR har sendt ham videoen, og han siger:
- Ifølge markedsføringsloven er det ulovligt at anvende børn og unge under 15 år i markedsføring, medmindre børnene indgår i en naturlig sammenhæng, forklarer han og fortsætter:
- Der er ingen naturlig sammenhæng mellem at bruge et barn, der er født i april, når der skal reklameres for halskæder, ringe eller ure. Børn i den alder bruger ikke ringe eller halskæder, og de kan ikke klokken. Det ligner en overtrædelse af loven.
Allerede i går kontaktede SE og HØR Jasmin, da flere på internettet rettede kritik af reklamevideoen.
Hun valgte ikke at svare på vores henvendelse, men hun og influencermanden Mika Schultz slettede i stedet videoen fra deres enorme sociale kanaler.
SE og HØR har igen i dag kontaktet Jasmin og forelagt professorens udtalelser, men hun er i skrivende stund ikke vendt tilbage.