Streaming14 timer siden

"Løvens hule junior" ramt af kritik: Det er problematisk

Flere eksperter mener, det er problematisk, at influencere og YouTubere udgør panelet i børneudgaven af "Løvens hule"
Det er blandt andre Julia Sofia, Lakserytteren og Morten Münster, der udgør panelet i ”Løvens Hule Junior”.
Det er blandt andre Julia Sofia, Lakserytteren og Morten Münster, der udgør panelet i ”Løvens Hule Junior”.
 Foto: Per Arnesen/DR

I efteråret kunne DR for første gang blænde op for "Løvens hule junior", hvor børn og unge kan få lov at picthe deres forretningsideer.

Men den nye udgave af det ellers populære tv-program møder nu kritik.

Det skriver Politiken, der har talt med flere eksperter, som stiller sig kritisk over for det faktum, at det er influencere og Youtubere, der udgør løverne i programmet.

Det er nemlig ikke helt uproblematisk at koble børn sammen med influencermarketing, lyder forklaringen.

- Når DR vælger et panel af influencere, knytter de børns gode idéer sammen med nogle markedsmekanismer og platforme, som man kan stille kritiske spørgsmål til, siger Stine Liv Johansen, lektor i unges medieforbrug på Aarhus Universitet, til mediet.

Men Morten Skov, der er chef for DR's B&U, er ikke enig i kritikken. Han understreger overfor Politiken, at løverne er valgt ud fra deres kompetencer og erfaringer fra iværksætteri - og ikke deres antal af følgere.

I et skriftligt svar til Politiken skriver han således:

- De medvirkende løver er valgt ud fra deres erfaringer og indsigt i iværksætteri, og de har praktisk erfaring med at gøre en idé flyvefærdig med alle de bump på vejen, der kan opstå.

Influencer-branchen har gennem tiden været op til heftig-debat. Så sent som i efteråret valgte 120 danske influencere at sende et brev til Forbrugerombudsmanden grundet deres utilfredshed med de nye, skærpede regler for deres markedsføring.

Sidste år fik producenten Orkla kritik for at have gjort brug af influencere i reklamer for Kims-chips - det kan du læse mere om her.

Sponsoreret indhold