Kendte24. juli 2016

Tusindvis af danskere snydt af falsk Facebook-konkurrence

Den falske konkurrence er foreløbig delt næsten 30.000 gange
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/audi-a7-aop.jpg
 Foto: AOP

Hvad ville du sige til at få en helt gratis Audi A7? Det lyder næsten for godt til at være sandt, og det er det desværre også. Den falske Facebook-konkurrence om ikke bare én, men tre af de milliondyre biler har indtil videre blevet delt næsten 30.000 gange. Konkurrencen kører på hvad der ser ud til at være Facebook-siden for Audi-forhandleren i Fredericia. Og det gør det endnu mere vanskeligt at spotte falskheden, vurderer en Facebook-ekspert.

- Folkene bag Audi-konkurrencen har været smarte. De har nemlig lavet opslag på Facebook-siden, som ligger før selve konkurrencen. Endda opslag om butikkens åbningstider, som virker troværdige, siger Kasper Bengtson fra Facebook-bureauet bSocial til SE og HØR.

Han fremhæver en række ting, som alligel gør, at man kan se, at konkurrencen er svindel og humbug. Det handler blandt andet om de tidligere opslag på Facebook-siden:

- Facebook-siden er spritny og at de “tidligere opslag” er slået op på stort set samme tid. En “rigtig” virksomhed ville have samtlige opslag, som fordelte sig over en periode - og selv hvis det var en ny virksomhed, ville opslagene ikke være postet samme dag. Afslutningsvist er opslagene meget “corporate” og ikke særlig personlige for en lokal virksomhed. En lokal bilforhandler ville typisk uploade billeder direkte fra butikken - eller hvor medarbejderne fremgår på billederne/videoerne, siger han.

En andet tegn er, at præmierne, de tre Audi A7, ganske enkelt er for dyre til en Facebook-konkurrence.

- Danske virksomheder skal betale gevinstskat, så udover de fem millioner præmien i sig selv ville koste den lokale Audi forhandler, skal virksomheden betale 17,5 % af beløbet til Skat. Det vil sige, at de samlede omkostninger til konkurrencen ville være næsten seks millioner kroner - og hvorfor skulle en virksomhed investere så meget i en Facebook-konkurrence? spørger Kasper Bengtson.

Endeligt er der noget ved ”forhandlerens” adfærd, der ikke passer, vurderer Bengtson.

- I konkurrence-opslaget står der "Vi vil derudover i sammenhæng med denne kampagne sælge andre produkter til stærkt nedsatte priser. Disse produkter vil løbende blive slået op af os!”. Og rigtigt nok - “forhandleren” er allerede begyndt at skrive kommentarer med tilbud om en billig iPhone. Hvorfor skulle Audi Fredericia bruge opmærksomheden til at sælge dig en suspekt abonnementsservice? Hvis afsenderens adfærd ikke har en rød tråd, bør alarmklokkerne ringe.

SE og HØR forsøger at få en kommentar fra Audi Danmark.

Du kan se den FALSKE Facebook-konkurrence herunder:

Sponsoreret indhold