Hollywood14. september 2016

Rappers musiktjeneste bløder i streaming-krig

Musiktjenesten Tidal har bunkevis af ubetalte regninger og et regnskab med store tab.
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/jay.jpg
 (Foto: All Over Press)

Selv om skibet er ladet med tidens største kunstnere som Beyonce og Madonna på eksklusive kontrakter, må musiktjenesten Tidal sande, at kampen mod musikgiganterne Spotify og Apple er svær.

Det viser et nyt regnskab, samt afsløringer af bunkevis af ubetalte regninger fra musiktjenesten, der er ejet af rapperen Jay-Z.

Ifølge Wall Street Journal viser et nyt regnskab, at selskabet har tabt 186 millioner kroner i 2015. Dog er omsætningen også vokset.

Samtidig skriver det norske medie Dagens Næringsliv, at musiktjenesten har oparbejdet over 1000 ubetalte regninger, heriblandt regninger til musikfestivaler.

Tidal blev opkøbt af den amerikanske rapper i 2015. Tidligere hed tjenesten Wimp og var ejet af det svenske selskab Aspiro.

Med opkøbet proklamerede rapperen, at man gik i krig mod giganterne Spotify og Apple, som ifølge kunstneren udbetalte alt for lidt til de kunstnere, der fik deres musik spillet på tjenesterne.

Med sig om bord fik Tidal en række af tidens mest populære kunstnere, som skrev eksklusive kontrakter med selskabet.

På den måde har selskabet forsøgt at skabe større eksklusivitet omkring sin musik og samtidig tvunget brugerne til at betale for et abonnement på tjenesten, hvis de har ville høre de nyeste numre fra eksempelvis Drake, Frank Ocean og Beyonce.

Ifølge New York Times var netop den seneste albumudgivelse fra Beyonce i april med til at give Tidal ikke mindre end én million nye prøveabonnenter i den første uge efter pladens udgivelse.

Men trods det stigende antal brugere (ifølge Tidal selv omkring tre millioner globale brugere i marts) er økonomien altså tilsyneladende ikke stabil i selskabet.

Hovedkonkurrenten, svenske Spotify, har dog også vist løbende underskud, men er samtidig markant større og med langt større vækst.

Selskabet havde i 2015 et samlet tab på en milliard kroner, men havde samtidig opnået 30 millioner abonnenter og en omsætning på 14,5 milliarder kroner i 2015, skriver Music Business Worldwide.

Sponsoreret indhold