Nyheder23. maj 2023

Afslørende besked: Her beder Carletti selv om "klamme" karameller

Skriftlig instruktion afslører nu, hvilke ideer slikfirmaet Carletti gav influencerne til uddeling af karameller i forbindelse med sidste skoledag
SE og HØR er i besiddelse af den besked, som Carletti sendte influencerne om "klamme" karameller i forbindelse med sidste skoledag. 
SE og HØR er i besiddelse af den besked, som Carletti sendte influencerne om "klamme" karameller i forbindelse med sidste skoledag.
 Foto: Colourbox/skærmdump

TIP OS ANONYMT: Kender du mere til sagen? Skriv en fortrolig mail til journalisten på saad@sh.dk

LÆS OGSÅ: Carletti er gået i flyverskjul

Frosne karameller og karameller med chili og hvidløg.

Det var blot nogle af de ideer, som den velkendte slik- og chokoladeproducent Carletti gav unge influencere i forbindelse med sidste skoledag i folkeskolen.

Det kan SE og HØR nu afsløre.

Før 9. klassernes afgangsdag florerede videoer på de sociale medier, hvor unge influencers blandt andet opfordrede til at fylde krydderier som chili og hvidløg i karameller fra Carletti.

Det skabte stor vrede hos følgerne, der blev meget sure på de unge influencers. For hvordan kunne de få så dum en idé?

Det viser sig nu, at det var Carletti selv, der kom med ideerne til at fryse karamellerne ned og proppe dem med krydderier og hvidløgsprodukter.

- Du (influencerne, red.) kan fortælle om sjove ideer til uddeling af karameller - frosne karameller, klamme karameller (dryp med chili/hvidløg).

Beskeden til influencerne

I en lækket besked fra slikfirmaet, som SE og HØR har en kopi af, afsløres det nemlig, hvordan Carletti har bedt deres influencere reklamere for "klamme" karameller.

I instruktionen kommer Carletti blandt andet med flere tips og tricks til, hvordan influencerne kan proppe hvidløgsprodukter og krydderier i karamellerne.

Her er instruktionen, som influencerne fik fra Carletti.
Her er instruktionen, som influencerne fik fra Carletti.
 Skærmdump

- Du (influencerne, red.) kan fortælle om sjove ideer til uddeling af karameller - frosne karameller, klamme karameller (dryp med chili/hvidløg), står der blandt andet i mailen.

Og netop den idé ud af flere, som Carletti kommer med, valgte en del influenter altså at bruge.

SE og HØR har flere gange forsøgt at få en kommentar fra Carletti, men slik- og chokoladeproducenten ønsker ikke at udtale sig.

Det har derfor ikke været muligt at høre, hvem i firmaet der fandt på at føje ideen om "klamme" karameller så højt ind i idélisten. Og hvorfor ideen ikke bare blev sorteret fra, da den jo åbenlyst ødelægger det produkt, som firmaet lever af.

Gik helt galt

Der har i den seneste tid været meget ballade om ubehagelige fund i karameller i forbindelse afgangselevernes sidste skoledag.

På folkeskoler rundt omkring i landet er der nemlig blevet fundet alt fra tegnestifter til knappenåle, hvilket har fået flere skoleledere til at skrive ud til forældre og medarbejdere på Aula for at advare om faren.

Senest fik en otteårig pige karameller med glasskår og kattemad. Pigen går på en folkeskole i Helsingør.

SE og HØR talte fredag med Nordsjællands Politi, der oplyste, at de havde fået tre henvendelser om ubehagelige fund i karameller.

De unge influencers, der har stået for markedsføringen af Carlettis karameller i videoerne, arbejder formelt for virksomheden Dream Influencers.

Virksomheden oplyste allerede fredag til SE og HØR, at de ikke har haft noget at gøre med Carlettis ideer. De er alene "mellemmanden" - ikke dem, der har lavet ønskelisten:

- Vi har ikke været involveret i Carlettis markedsføring op til sidste skoledag.

Mads Wedderkopp, CEO i Dream Influencers

- Vi har ikke været involveret i Carlettis markedsføring op til sidste skoledag, fortæller Mads Wedderkopp, CEO i Dream Influencers.

- Vi tager selvfølgelig stærkt afstand fra al form for kommunikation og handlinger, som kan være med til at skabe utryghed sidste skoledag, afslutter han.

Sponsoreret indhold