Berlingske Media er blevet solgt: Her er køberen
Den danske mediekoncern Berlingske Media skifter ejer, efter at norske Amedia har købt selskabet af belgiske DPG Media.
Parterne oplyser i en pressemeddelelse, at overtagelsen sker med omgående virkning.
Amedia er en fondsejet mediekoncern, som ser købet af Berlingske som en strategisk mulighed for at styrke sin position i Norden.
- Vi ser store muligheder for at udveksle viden og samarbejde på tværs af landegrænserne.
- Købet af Berlingske Media giver os mulighed for at eksportere vores ekspertise som førende mediekoncern inden for digital medieudvikling i Europa, siger Anders Opdahl, der er administrerende direktør i Amedia.
DPG Media har ejet Berlingske-koncernen siden 2015. Christian van Thillo, der er bestyrelsesformand fortæller, at man har været i forhandlinger med flere mulige købere.
- Efter nøje overvejelser konkluderede vi, at Amedia - en meget succesfuld og digitalt orienteret mediekoncern - ville være en fremragende ejer af Berlingske Media, hvilket førte til denne transaktion, siger han i pressemeddelelsen.
Der sker ikke umiddelbart ændringer i Berlingske Medias ledelse som følge af salget.
Anders Krab-Johansen fortsætter som chef for koncernen, der ud over Berlingske Tidende blandt andet også udgiver B.T. og Weekendavisen.
Amedia er Norges næststørste mediekoncern efter Schibsted og står bag mere end 100 avisudgivelser.
Selskabet udspringer af Norsk Arbeiderpresse, der var en sammenslutning af socialdemokratiske aviser, som blev stiftet i 1948.
Koncernen omsatte sidste år for 4,1 milliard norske kroner.