Dine penge3 timer siden

Elgiganten meldt til politiet: Lovede kunderne "gratis lån" - og tog penge for det

Løfterne kostede forbrugerne dyrt, mener Forbrugerombudsmanden, der nu er gået til politiet
Elgiganten er kommet i alvorlige problemer, efter det viste sig, at det slet ikke var omkostningsfrit at låne penge i den kendte kæde. Det blev kunderne ellers lovet.
Elgiganten er kommet i alvorlige problemer, efter det viste sig, at det slet ikke var omkostningsfrit at låne penge i den kendte kæde. Det blev kunderne ellers lovet.
 Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

LÆS OGSÅ: Power politianmelder Elgiganten

Både Elgiganten og Santander Consumer Bank er kommet i Forbrugerombudsmandens kløer, fordi de ifølge ham groft har vildledt kunder, som ville låne penge til for eksempel en ny iPhone eller deres kommende fladskærm.

Sagen handler sig om annoncering af forbrugslån, hvor forbrugerne ifølge Forbrugerombudsmanden er blevet vildledt af løfter om "omkostningsfri finansiering" – løfter, der viste sig ikke at holde stik, lyder det torsdag i en pressemeddelse.

Elgiganten annoncerede i samarbejde med Santander Consumer Bank for lån på platforme som Facebook og på sin egen hjemmeside.

Det skete med fristende udsagn om, at man kunne købe sin MacBook eller "dit nye tv helt uden omkostninger".

Men ifølge Forbrugerombudsmanden var det langt fra sandheden. Ved onlinekøb på Elgigantens hjemmeside skulle forbrugerne nemlig betale både etableringsomkostninger og månedlige gebyrer for de annoncerede lån – gebyrer, der afslører, at lånene slet ikke var "gratis".

Forbrugerombudsmanden begyndte, da han fik tre klager fra forbrugere i december 2022. Og han er enig med dem:

- Når en virksomhed annoncerer med, at et lån er omkostningsfrit, så må der i sagens natur ikke opkræves nogen form for rente eller lånegebyrer af forbrugerne, lyder det fra forbrugerombudsmand Torben Jensen.

- Desuden skal forbrugerne have tydelige oplysninger om, hvad det koster at låne penge til at købe et produkt. Begge dele følger af markedsføringsloven, som Elgiganten og Santander Consumer Bank efter vores opfattelse dermed har overtrådt.

Da sagen nu ender hos politiet skyldes, at de to firmaer ikke er enige med ombudsmanden eller har været i stand til at lave en aftale om, hvordan sagen skulle løses uden for retssystemet.

Sponsoreret indhold