Dine penge3 timer siden

Har du også klaget over dit flyselskab? Koster domstolene dyrt

Det er ressourcekrævende for domstolene, at et stigende antal sager om flykompensation lander i byretterne

Landets byretter bliver presset af sager om kompensation i forbindelse med flyrejser.

Det skriver Politiken.

Sidste år fik byretterne i København, Kolding og Aalborg, hvor de største danske lufthavne hører under, 14.315 sager.

I år har de foreløbigt modtaget 11.037 sager.

Det stigende antal sager, som kompensationsfirmaer ofte hjælper passagerne med, medfører "et øget pres på disse byretters kapacitet", skriver Domstolsstyrelsen til Politiken.

Bag mange af sagerne står virksomheder, som tilbyder at hjælpe med at søge kompensation. Det gør de mod et gebyr, som ofte lyder på mindst 25 procent af kompensationen.

Et af dem er selskabet Flyhjælp, hvor Benedikte Bolvig Lund er juridisk direktør.

Hun siger til Politiken, at deres hjælp ikke vil være nødvendig, hvis flyselskaberne selv udbetalte den rette kompensation.

Både Norwegian og SAS oplyser til avisen, at de følger EU's regler for kompensation.

I 2004 blev der vedtaget en EU-forordning på området. Den giver i nogle situationer flypassagerer ret til kompensation og/eller refusion.

I Københavns Byret udgør flysagerne to tredjedele af de civile sager.

I januar beskrev Danmarks Domstole i en artikel, at Københavns Byret har fem kontorfunktionærer ansat, som fast behandler sagerne.

Yderligere ti kontorfunktionærer hjælper til med sagerne, lød det.

I samme artikel udtalte Søren de Paoli, der er er retsassessor og fagligt ansvarlig for behandlingen af flysagerne ved Københavns Byret, at sagerne "naturligvis" trækker ressourcer.

- Nogle sager afgøres hurtigt, mens de tunge processuelle spørgsmål og sager om usædvanlige omstændigheder let kan tage en halv dag at behandle, sagde han.

Søren de Paoli forklarede desuden, at selv om en sag skal anlægges i Danmark, behøver den ikke skulle behandles efter dansk lov.

- Det kan eksempelvis være i spørgsmål om passivitet: Har man anlagt sagen hurtigt nok? Jeg har hørt fra kolleger, som skulle afgøre sager efter både svensk og litauisk ret, sagde han.

Fra 15. juni i år har det været lovpligtigt for både sagsøger og sagsøgte at bruge særlige blanketter i flysager. Blanketterne sikrer, at retten får en række standardoplysninger fra parterne.

Justitsminister Peter Hummelgaard (S) siger i et skriftligt svar til Politiken, at det er for tidligt at vurdere effekterne af de regler, der trådte i kraft i juni.

Men et forslag om at oprette et særskilt klagenævn "vil kunne indgå i det kommende udvalgsarbejde, som er en udløber af den seneste flerårsaftale for domstolene", lyder det.

Sponsoreret indhold