En ammende mand skaber debat på kønsmuseum
Tre en halv meter høj, kridhvid og med et barn ammende ved hans bryst. Sådan fremstår statuen Agape, der er skabt af kunstneren Aske Kreilgaard.
Agape er udstillet på KØN Museum i Aarhus –tidligere kendt som Kvindemuseet – og værket har på kort tid formået at få utrolig meget medieomtale.
Ikke mindst på de sociale medier, udtrykker mange en holdning til værket.
På Facebook kalder flere mennesker blandt andet værket for kønsforvirret, mens andre mener, det passer perfekt til det kønsfokuserede museum.
Foto: Mads Lyhne, Multikunstneren Aske Kreilgaard har skabt værket i et åbent rum på museet, således at gæster og besægende har kunne se skabelsen af værket
To parametre i debatten
Selv skriver museet på sin hjemmeside at skulpturen ” bryder med traditionelle kønnede karaktertræk og mulighedsrum og tilbyder en ny nærende maskulin identitet, hvor sårbarhed og maskulinitet kan spille sammen”.
Agape betyder da også ’ubegrænset kærlighed og affektion’ i ordets græske oprindelse.
Aske Kreilgaard har siden 19. november – mændenes internationale kampdag - arbejdet på statuen, mens at museets gæster har kunne gå forbi og diskutere værket med kunstneren.
Og det er faktisk den samtale, som museumsdirektør Julie Rokkjær Birch mener er mest værd, når statuen skal diskuteres.
For debatten er forskellig alt efter, om samtalen bliver taget ansigt til ansigt eller på de sociale medier, mener hun.
- Den ene situation er her på museet, hvor skulpturen er blevet opført løbende. Her har diskussionen været meget nuanceret.
- Vi har haft publikummer lige fra skolebørn til ældre herre og damer, som har stoppet op, været nysgerrige og talt med kunstneren.
- Der har det været en meget nuanceret snak om kulturelle ting som barsel, mænds kønsproblematikker, mandens ret til at være mand på mange måder og så videre, siger hun.
Artiklen fortsætter under billedet
Foto: Kasper Heden, Julie Rokkjær Birch og KØN Museum har før prøvet at få et værk til at gå mediemøllen rundt. - Vi er rimelig garvede i den slags. Vi betragter os selv som et aktivistisk museum, og vi sætter en ære i at sætte dagsordener – og fremhæve historiske perspektiver til nutiden, siger hun.
Automatreaktion på nettet
I den modsatte ende findes debatten på diverse medier, som er mere umiddelbar.
- Det jeg tror, der sker, er, at man ser et billede, som udløser den her automatreaktion. Statuen bryder nok med en forestilling af, hvad kønskategorier er.
- Det skaber en form for utryghed i folks hoveder, tror jeg, og så ser man nok ikke værket som symbolsk eller som den samtalestarter, som det er. Der har været mange føj-reaktioner, siger Julie Rokkjær Birch.
Direktøren understreger, at hun byder al bebatten velkommen.
- Virakken er god. Hver gang man taler om køn, så rykker pinden sig en lille smule, og der kommer flere nuancer på. Det er rigtig fint, siger hun.
Samtalen er værket
Selve statuen er delvist 3D-scannet ud fra Aske Kreilgaard og hans kærestes egne kroppe.
På den måde ”blotter statuen herved også kunstnerens egen sårbarhed i en rematerialisering af en klassisk marmorskulptur, der oftest fremhæver samfundets kropslige idealer hugget i sten”, skriver KØN museum
For museumsdirektøren er selve diskussionen, som den brystfyldige statue skaber, faktisk selve værket.
Det gav hun udtryk for ved statuens åbningstale, der allerede på det tidspunkt havde fået en del omtale.
For den gode nuancerede debat findes først og fremmest et sted.
- På museet. Jeg mener, at museer bliver vigtigere og vigtigere i vores samfund.
- Her kan vi mødes og være uenige. Her kan vi tale sammen. Museet er på en eller anden måde vores fælles hjem. For det samler op på alles kulturarv. Jeg synes, det er et helt særligt rum, siger Julie Rokkjær Birch.
Skulpturen Agape kan opleves indtil juli 2022.