
Irma-pigens muleposer hitter i udlandet

Det er ikke kun i Danmark, at Irmas logo-varer er eftertragtet.
Supermarkedets populære muleposer med Irma-pigen er nemlig også at finde på skuldrene af unge piger i den japanske hovedstad, Tokyo.
Her har man nemlig længe været fascineret af pigen med den blå kjole og den gule pagefrisure. Det fortæller Camilla Nellemann, der er forfatter og formand i Dansk-Japansk Selskab til TV 2 Kosmopol.
– Det er ikke et specielt sjældent syn at støde på unge piger, der går rundt i Tokyo med en mulepose med Irmapigen på, fortæller hun til mediet og fortsætter:
– Da jeg selv gik på universitetet i Japan, var der eksempelvis nogle piger, som brugte muleposen som skoletaske.

Det er da heller ikke noget nyt, at japanerne er faldet pladask for Irma-pigen og de mange logo-varer.
Tilbage i 2010 kom det nemlig frem, at Irma-pigen var blevet lidt af en kultfigur i Japan. Derfor indgik den danske supermarkedskæde i 2015 en aftale med det japanske stormagasin Isetan om at åbne en pop-up forretning med Irmas produkter.

Årsagen til populariteten skal ifølge Camilla Nellemann findes i, at japanerne ofte er draget af en såkaldt "cute culture", som Irma-pigen kan placeres under, da stuepige-looket kan opfattes sødt og yndefuldt.
Derfor mener hun heller ikke, at japanerne forbinder varerne med et supermarked, som danskerne gør.
De seneste uger har Irma-pigen da også været populær som aldrig før. Siden Coop meddelte, at de mange dagligvarebutikker stod til at lukke, har der nemlig været rift om logo-varer såsom muleposer, kaffedåser, viskestykker og forklæder.