Nyheder24. april 2023

Kunstanmelder Mathias Kryger om Irma-flisen: - Det er borgerlig street art

Hans første reaktion var at rulle øjne af den mystiske Irma-mosaikflise. Men nu er kunstanmelder – kendt fra blandt andet DR – Mathias Kryger anderledes positivt stemt overfor den
Mathias Kryger, der undersøgte kostbar kunst i DR-programmet "Makværk eller mesterværk", kan godt se fidusen i den mystiske Irma-street art
Mathias Kryger, der undersøgte kostbar kunst i DR-programmet "Makværk eller mesterværk", kan godt se fidusen i den mystiske Irma-street art
 Foto: Twitter, Pineapple Entertainment ApS

– Nu skal jeg lige finde hende frem her igen, siger kunsthistoriker og – anmelder Mathias Kryger, da SE og HØR ringer ham op for at få fældet dom over det lille anarkistiske mosaikportræt af Irmapigen, der dukkede op på Frederiksberg natten til søndag.

Han mumler ordene, som han indtaster i søgefeltet. Irma. Flise. Frederiksberg.

– Da jeg gik forbi den i går, rullede jeg instinktivt øjne, fortæller Mathias Kryger, der selv bor på Frederiksberg.

Mathias Kryger, der har stor erfaring med at analysere og anmelde kunst, og som har blandt andet beværtet programmet ”Makværk eller mesterværk” på DR, har dog fået en andet og mildere syn på den ukendte bagmands værk på Alléen.

– Den gør sig nu meget godt, starter han, og fortsætter overfor SE og HØR:

– Det er meget cute, at den er lyserød, men altså ellers er der ikke så meget i den. Det er ret tydeligt, at den er skabt med et retro-udtryk, der spiller på en gammeldags æstetik, der skal minde os om Irmas egen storhedstid.

Den farverige flise er i ly af natten placeret på Frederiksberg Allé som en hyldest til Irma-æstetikken. 
Den farverige flise er i ly af natten placeret på Frederiksberg Allé som en hyldest til Irma-æstetikken.
 Foto: Miklas Ravn Campbell

Nostalgisk mosaik

Mathias Kryger peget blandt andet på selve materialet, som flisen med Irmapigen er lavet med.

– Flisen og værket spiller på en kakkelbordsretro, der rimer én til én på den nostalgiske følelse, der gav genlyd hos os, da vi hørte, at Irma skulle lukke. Følelsen af og tanken om: ”Åh nej, noget godt og gammelt vil nu forsvinde” taler ret godt sammen med denne her mosaik.

Det kan sammenlignes med graffiti, og det var lige præcis derfor, jeg i første omgang kom til at rulle øjne

Kunstanmelder Mathias Kryger om flisen 

Den socialdemokratiske borgmester på Frederiksberg Michael Vindfeldt, som SE og HØR indtil videre forgæves har forsøgt at komme igennem til, har selv været positivt stemt overfor flisen, der pludselig dukkede op mellem de velkendte portrætter af prisvindende skuespillere på den ikoniske Frederiksberg-strækning.

Nu skal det besluttes blandt lokalpolitikerne, om flisen skal få lov at blive.

- Jeg taler for, at vi beholder den. Om det så skal være på lige præcis den placering, må vi drøfte til den tid, siger borgmester Michael Vindfeldt (S)
- Jeg taler for, at vi beholder den. Om det så skal være på lige præcis den placering, må vi drøfte til den tid, siger borgmester Michael Vindfeldt (S)
 Foto: Miklas Ravn Campbell

Selvom det er ulovligt at fjerne fliser – og erstatte dem med kunst – så vil Mathias Kryger hellere bruge et andet udtryk for Irmaflisen end lige ”hærværk”.

– Jeg vil hellere kalde det for street art. Fordi selve dette greb går på at tilføje noget til det offentlige rum, som man ikke har bedt om. Det kan sammenlignes med graffiti, og det var lige præcis derfor, jeg i første omgang kom til at rulle øjne, siger han.

– For det er jo virkelig ikke særligt provokerende at ville tale om Irma, siger han om supermarkedskæden, der må siges at være selve symbolet på noget spidsborgerligt og finkulturelt.

Kunsthistoriker Mathias Kryger har flere gange før forholdt sig til kunstaktioner, som kan kategoriseres som hærværk. Senest deltog han i debatten om Asger Jorn-maleriet "Den foruroligende ælling", der blev beskadiget og delvist ødelagt af provokunst
Kunsthistoriker Mathias Kryger har flere gange før forholdt sig til kunstaktioner, som kan kategoriseres som hærværk. Senest deltog han i debatten om Asger Jorn-maleriet "Den foruroligende ælling", der blev beskadiget og delvist ødelagt af provokunstneren Ibi-Pippi Orup Hedegaard.
 Foto: Pineapple Entertainment ApS

– Det er jo borgerlig street art. Derfor har flisen også et indbygget overraskelseselement, fordi den slags provokerende og debatskabende kunst kommer fra et helt andet sted i det politiske landskab.

Kunstanmelder Mathias Kryger kan umiddelbart ikke gennemskue, hvem der kan være den frederiksbergske udgave af fænomenet Banksy.

– Jeg har ingen idé om, hvem det kan være, slutter han, og således er mystikken omkring kunstneren bag værket stadig helt intakt.

Sponsoreret indhold