Nyheder12. september 2024

Manipulerer børn: "Fortnite" og andre store spil anklaget

Det er det europæiske forbrugerråd, der mener, at spilgiganterne manipulerer børn til at bruge penge på deres spil
"Fortnite" er et af de spil, hvor man kan bruge rigtige penge på at købe den virtuelle møntfod V-bucks. (Arkivfoto).
"Fortnite" er et af de spil, hvor man kan bruge rigtige penge på at købe den virtuelle møntfod V-bucks. (Arkivfoto).
 Foto: Ina Fassbender/Ritzau Scanpix

Paraplyorganisationen BEUC, som repræsenterer europæiske forbrugerråd, har klaget til EU-Kommissionen over en række af verdens største spilproducenter, fordi den mener, at de manipulerer børn til at købe virtuelle penge i deres spil.

Det viser klagen, som nyhedsbureauet AFP har fået indsigt i.

Klagen bliver støttet af medlemsorganisationer i flere 17 europæiske lande.

Den nævner producenterne Activision Blizzard, Electronic Arts, Epic Games, Mojang Studios, Roblox Corporation, Supercell og Ubisoft.

De står bag populære titler som "FC24", det seneste spil i serien, som før var kendt som "Fifa", "Fortnite", "Minecraft" og "Call of Duty".

Fælles for alle spillene er, at man efter at have købt spillene stadig kan bruge rigtige penge på at købe virtuelle goder. I "Fortnite" kan man for eksempel købe såkaldte V-bucks, som kan omsættes til virtuelle goder i spillet.

BEUC hævder i klagen, at forbrugerne mister overblikket over, hvor mange penge de egentlig bruger, når de spiller computer.

BEUC's chef, Agustin Reyna, siger, at de virtuelle penge "med overlæg fupper forbrugere" og går ud over børn.

- Selskaber er bekendte med børns sårbarhed og benytter sig af finter for at lokke de yngre forbrugere til at bruge flere penge, siger han.

Forbrugerrådet Tænk, som er Danmarks medlem af BEUC, oplyste tidligere onsdag, at man havde anmeldt 17 spil til Forbrugerombudsmanden for denne praksis.

Forbrugerrådet Tænk er også blandt de europæiske organisationer, som har indklaget spilproducenterne til EU-Kommissionen.

I nogle spil kan man for eksempel købe genstande inde i spillet, hvor prisen står opgjort i den virtuelle møntfod.

Men inden man kan gennemføre købet bliver man ofte bragt til en skærm, hvor man skal bruge rigtige penge på at købe møntfoden.

BEUC opfordrer til, at prisen i rigtige penge altid skal fremgå tydeligt ved køb af de virtuelle goder.

Ifølge organisationen er det 84 procent af europæiske børn i alderen 11 til 14 år, som spiller computerspil.

De bruger i gennemsnit det, der svarer til 291 kroner, om måneden på virtuelle køb.

Sponsoreret indhold